Racerapport: VM Masters – Tempo [UWCT Finals – Time Trial]

Idag var det upp till bevis om de senaste två månadernas slit på den nyköpta tempohojen gjort någon nytta.

image

Med starttiden kl 18.14 hade jag hela dagen på mig att mentalt förbereda mig samt tillgodo se att energin fanns i benen.

Väntan var rätt jobbig, men jag lyckades slappna av och äta med jämna mellanrum för att sedan sista tre timmarna ”fasta” för att se till att magen skulle vara tom vid start.

Satte mig på trainern och började värma upp cirka en och en halv timme före start och efter att ha trampat luft i 30 minuter och snackat lite skit med svenskarna runt mig körde jag min 20 minuters rutin jag tränat in senaste tiden (hämtad ifrån proffs-teamet Team SKY).

Benen svarade riktigt bra, så känslan var bättre än någonsin.

image

Så enda som inte gick som planerat var att cykeldatorn varnade för lågt batteri i effektmätaren, men nya batterier fanns i reservdelslådan och hade god marginal till start så bytte detta. Effektmätaren är nämligen ett vapen, om det används rätt, som kan spara mycket tid ute på banan.

Cirka 10 min innan start ropades jag upp och fick besikta cykeln, som likt dagen innan klarade sig (finns regler för hur cykeln får se ut och vara inställd).

image

Fick några peppande ord av klubbkompisen Stefan, men enda jag kunde tänka på var ”gå ut lagom hårt, kör smart och ta inga risker”. Det faktum att det hela dagen dragit förbi regnskurar och att ett antal vurpor rapporterats gjorde att den tekniska banan med farter över 70 km/h gjorde det hela onödigt spännande.

Med en minut till start stod jag på podiet och så fort nr 34 rullade iväg fick jag sätta mig på cykeln i väntan på nedräkning.

Kl 18:14:00 släppte funktionären cykeln och jag trampade iväg.

image

Bara några sekunder innan hade jag startat cykeldatorns tidtagning, för  att kunna fokusera på att trampa vid startskottet.

Efter 50 meter vek banan skarpt höger och sedan påbörjades klättringen mot första stora utmaningen.

Kollade ner på cykeldatorn och ser att den loggat 0 meter, så försöker fippla runt i menyn för att återställa GPS’en samtidigt som jag trampade på som aldrig för.

Efter 500 meter var elektroniken igång och då var det dags för en skarp vänster där jag framför mig hade lite över 1000 meters klättring med en snittlutning på 4%.

Hade kört denna backe dagen innan och vet precis vart min tröskel ligger en normal dag.

Idag var det dock tänkt att ligga på minst 105% av den så när jag såg att jag börjat första 700-800 meter på runt 109% petade jag till på min elektroniska växel som flyttade ner kedjan på lilla klingan fram, just för att inte riskera att gå på för tunga växlar.

Pulsen var redan skyhög (hade med andra ord värmt upp optimalt och hade pigga ben) så bestämde mig för att lägga mig precis på smärtgränsen som dagen till ära kändes som 108-110% gällande watten.

Jag hann knappt klättra en tredjedel av backen förrän cyklisten som hade startat 30 sekunder bakom mig flög förbi mig.

Hade ingen aning om vem han var och med endast min egna tröskel som utgångspunkt lät jag honom distansera mig för loppet hade knappt börjat.

Backen planade tillslut något och det var dags att byta klinga fram och göra sig redo för tyngre växlar bak.

Innan uppförsbacken var sut hade jag nästan kommit ikapp han som cyklade om mig och då jag vägde minst 10 kg mer än honom passerade jag honom med hög fart då det som kom var en nästan lika brant utförsåkning.

I botten på backen tangerade farten 70 km/h trots att jag hade gått ur tempopinnarna (pga rejäl kantvind som riskerade att rubba mig av banan).

Det var endast en kort sträcka som var platt innan det kom en lätt uppförsbacke, så än en gång fick jag se mig passerad för att strax efter köra om igen utför.

I Tempo ska man hålla ett avstånd på 25 meter i längd och minst 2 meter i sidled, så började tröttna på denna ”katt och råtta-lek”. Så när banan svängde 90 grader vänster tog jag det yttersta spåret för att släppa förbi honom då jag visste att det väntade en klättring.

Han fick en tillräckligt stor lucka så att jag kunde börja köra mitt race och kollade snabbt ner på cykeldatorn och ser 109% och en snittpuls jag vet en extremt bra dag håller hela vägen i mål.

Den böljande vägen med rak motvind var en lättnad, för de första 8 km var mestadels i kantvind och det tar onödigt med kraft. Så borrade ner mig i tempopinnar och matade på.

Efter totalt cirka 10 km vek vägen mer än 90 grader vänster och nr 34 var än en gång på ett avstånd som innebar att jag måste gå för omkörning eller släppa av för att inte bli avplockad ifrån banan (inga silkeshandskar som på triathlon).

Tog beslutet att det var nu eller aldrig och resten mig upp för att trycka på lite extra över ett krön som vek av till vänster.

På toppen låg vi sida vid sida och tyngdlagen var nu på min sida och när jag i botten av backen än en gång snudda på farter runt 70 km/h var det dags att fälla ut bromskärmen något.

En skarp vänster följt av en höger kort därefter var framför mig, men jag hade ifrån svenskarna som cyklade tidigare på eftermiddagen fått höra att det gick bra att skära igenom vänstern i hög fart.

Jag tog det dock ganska försiktigt, för insåg att det faktiskt hade regnat på mig en bra stund.

Tog mig igenom detta S och ut på huvudvägen som ledde in mot mål på samma väg som de första 6.6 km.

En snabb huvudräkning gav mig cirka 9-10 minuters cykling kvar och kollade snabbt på cykeldatorn och konstaterade att känslan i benen trots rekordhöga siffror sa ”öka”.

Sagt och gjort var det allt tyngre växlar som lades i, så blev nästa rädd när nr 30 (som startat 90s efter mig) flög förbi mig i foten på sista stigningen.

Denna backe hade jag kört i medvind dagen innan så var extra segt att ej ha denna extra hjälp nu, men siktade på 110% hela vägen upp och efter att ha avverkat halva (cirka 1000 meter) blev lutningen snällare.

Väl uppe på toppen var jag mer eller mindre helt slut, så att veta att det bara var cirka 1.5 km utförsåkning kvar följt av dryga 1000 meter in mot mål gjorde att jag kände mig nöjd redan här.

Dock kom största faran på denna bana, för med 4-6% lutning utför och tyngdlagen på min sida hade jag med min utväxling på cykeln kunnat nå farter över 80 km/h.

Jag slutade trampa redan efter 200 meter och valde även att släppa tempopinnar i förmån för att hålla i delen av styret där bromsarna satt.

Jag vågade inte kolla på något annat än det som fanns 50-100 meter framför mig och hade dagen innan börjat bromsa vid en 60-skylt cirka 150 meter innan 90 graderssvängen till höger.

Idag var dock asfalten blöt, så hade spänt in bromsarna för att veta att dom skulle ta.

Strax innan skylten klämde jag på bakbromsen för att få ren yta på dischjulet som är helt i kolfiber. Detta skulle jag dock inte gjort, för bakbromsen nöp så jag låste bakhjulet i 60-70 km/h och med 9 bar i ett däck med en kontaktyta på ett par millimeter är det ett mirakel att det endast resulterade i en pulshöjning och lite drifting.

Hann greppa frambromsen och få stopp på cykeln precis innan staketet började.

Något skärrad trampade jag in mot målet och efter att ha passerat sista chikanen spurtade jag in i mål medans jag hörde hur speakern pratade om mig i högtalarna vid målområdet.

Rullade över mållinjen helt tömd, både fysiskt och psykiskt.

Snitteffekten på mina pedaler var omkring 109% av min teoretiska tröskel, vilket är mer än 4% högre än jag någonsin presterat. Så jag har gjort min livs bästa prestation, på VM!

image

Med andra ord kunde jag inte gjort mer än så här.

Kollade på den officiella tiden som blev 27:29 (med en snittfart på 40,6 km/h) och konstaterade att det fanns 34 stycken i min åldersgrupp som trampade snabbare än mig.

Hade satt upp ett par mål:
– Sätta rekord i snitteffekt på denna distans och/eller rekord i snittfart.
– Topp 20 och/eller bli bäste svensk i min åldersgrupp.

Blev bäste svensk med några bråkdelar av en sekund (han var 12 sekunder snabbare än mig på VM-kvalet i Helsingör i maj).

Så jag har än en gång överträffat mig själv och kommer hem med mycket matnyttigt i bagaget som kommer komma väl till hands på mina kommande utmaningar.

To be continued…

Postat med WordPress för Android

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

7 − ett =