Coping strategier

När dagen känns evigt lång och energin börjat sina redan vid lunchtid är det få förunnat om man inte börjar skaka av ångest.
För att orkade de resterande 10 timmarna behövs coping strategier.

Ni kanske redan listat ut vad det innebär men jag tar det ändå.
Coping strategier innebär att man hittar saker att göra som ger en liten andningpaus och en viss distration från den dagliga ångesten så att den inte stiger en över huvudet.
En metod att ta till för att orka igenom dagen utan att behöva låsa in sig gråtandes i städskåpet.
En bra sak att ta till men den kan också vara diffus och därmed bli farlig då den ofta ligger väldigt nära säkerhetsbeteende vilket i sin tur förlänger och förvärrar sjuktillståndet.

Coping strategi kan tillex vara att se på tv för att byta fokuset från det inre till det yttre.
Samma sak gäller för att lägga pussel, ta ett bad eller som i mitt fall: läsa en bok innan jag ska sova så att jag inte ska somna med paniktankar och därmed förstöra nattsömnen med mardrömmar.

Säkerhetsbeteende är när du för att lindra ångesten gör någonting du tycker att du måste. I mitt fall har det varit att dricka vatten. Så fort jag började få panik drack jag en klunk vatten vilket lindrade ångesten en mycket kort stund men som sedan kom tillbaka och låg och svajjade i flera timmar åt gången. Detta som startade pga jag förknippade muntorrhet med ett tecken på kräkning slutade med att jag inte kunde gå någonstans utan min vattenflaska, oavsett årstid, oavsett om jag var ute eller inomhus i mitt eget hem.
Det blev också min förklaring till varför jag ibland klarade av obehagliga saker; “det var bara för att jag hade vatten med mig, annars hade jag aldrig fixat det”.

Det är inte lätt att känna skillnad på dessa två i alla lägen och det som är Coping strategi för en person kan vara ett klockrent säkerhetsbeteende för någon annan.

För mig handlar det hela om att orka, att ta mig igenom den svarta tunneln till andra sidan. Jag behöver hitta min styrka att våga kämpa igen men för att göra det behöver jag få må skit ett tag först och då använder jag mig av detta. Jag behöver få ur mig all skit, gråta, skrika och ifrågasätta.
Efter det kan jag börja andas, och efter andning kommer styrka.
På vägen ger jag min hjärna och diafragma ett brake och fyller min kväll med tv och bok.
Godnatt

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tretton + 3 =