Klassisk Planka till Dynamisk Planka

Har ni hängt med och följt mina veckoövningar så har ni med all säkerhet blivit allt vassare i att stå i en klassisk planka som jag presenterade för sisådär tio veckor sedan.

Nu behöver ni något nytt att bita i
vad gäller plankor samt att variera de klassiska plankorna med, nämligen veckans övning:

Dynamisk Planka

13. Dynamisk planka för blogg

Foto: Sandra Nordin

Från att jobba statiskt i plankan så arbetar vi den i rörelse vilket ger en större utmaning och ett bredare muskelengagemang.

Varför: Tränar primärt de sneda bukmusklerna och stora bröstmuskeln, sekundärt triceps, axlar och raka bukmuskeln.

Hur: Utgå ifrån armhävningsposition med både armbågar och underarmar i underlaget, med armbågarna placerade under axlarna. Pressa upp till raka armar genom att sätta i ena handen och pressa armen rak och gör sedan detsamma med andra armen. Återgå till startposition genom att mjukt sätta ned ena armbågen i underlaget igen, följt av den andra armbågen. O.s.v.

Att tänka på: Håll spänningen i magen genom hela övningen. Undvik för stor svank eller böjd rygg. Spänn rumpan.

Obs! I det fall du tappar ryggen, arbeta från knäläge.

Arbeta efter antal upprepningar/repetitioner eller efter tid, det som passar dig och driver dig bäst.

Se hur många strikta du klarar idag eller hur lång tid du orkar jobba under, notera antal/tid och arbeta dig till att lyckas med detsamma nästa gång eller kanske du kan förbättra dig lite lite grann – Såklart att du kan!

Allt bäst till er alla tills vi hörs igen!

Jag är lite mer aktiv på Instagram så missa inte att följa mig där också, under fiaskraft

Fia

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

12 + 20 =