Kroppen som redskap

I samarbete med tidningen SN (Sörmlands Nyheter) presenterar jag ”veckans övning” varje onsdag.

Med syfte att ge alla som vill komma i gång med träningen lite extra inspiration.

Tanken är att SN kommer att presentera en övning i veckan och att ni läsare om ett knappt år har en bunt med bra och inspirerande övningar att skifta mellan.

Övningarna utförs med den egna kroppen som redskap och går därmed att göra överallt, till och med på kafferasten på jobbet.

Här följer de första tre som presenterats i tidningen under de gångna tre veckorna.


1 Utfall
 – klassiskt

Varför: Tränar lår och bak.
Hur: Vid ett klassiskt utfall ska det ben som man tar ett steg framåt med ha ett knä med en 90 gradig vinkel, knät ska inte överstiga tån.
Tänk på att bibehålla den raka ryggen, upp med bröst och blick och skjut fram höften. Byt sedan ben.


2. Knäböj
 – klassiskt

Varför: Tränar primärt främre raka och stora lårmuskeln samt stora sätesmuskeln.

Hur: Stå höftbrett eller något bredare. Tå och knä i samma riktning, framåt/något utåt. Brösta upp dig och blicka framåt. Andas in och gå ned till huksittande genom att böja i knä och höftled. Återgå till startposition medan du andas ut, skjut fram höften.

Att tänka på: Håll ryggens naturliga svank genom att spänna magen och hålla upp bröstet, genom hela rörelsen.


3. American Sit Up – Bålövning

Varför: Tränar de raka bukmusklerna samt höftböjaren samt stretchar ut rumpa, höfter, lårens in- och utsida

Hur: Sitt i skräddarsits med fotsulorna mot varandra. Rulla ned kota för kota och sträck armarna bakom huvudet. Rulla upp i sittande ställning igen och fäll överkroppen över benen. Upprepa.

Att tänka på: Rulla kota för kota upp och ner. Orkar du inte ta dig upp, ta hjälp i knävecken.

Foto: Sandra Nordin

Fia

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

2 × fyra =