Fixa kosten under hösten

Gör det inte så svårt och börja förändringarna/förbättringarna NU

 

Mer grönsaker!

Se till att fylla upp kyl och frys med grönsaker. De är enormt energisnåla, smakar fräscht och gott och ger en massa näring!

Skapa bästa möjliga förutsättningar! 

Se till att ha den mat hemma, de livsmedel hemma, som du vill äta och som du vet att du mår så bra som möjligt utav. Vill man förbättra sina matvanor måste man också ha nya fräscha råvaror hemma och helt enkelt rensa kyl, frys och skafferi på skräpmat. För det som ligger där hamnar ju förr eller senare i munnen.

 

Förbud leder till misslyckande!

Kosten ska aldrig ses som ett förbud utan är ett VAL av vad man vill äta och utifrån konsekvenserna utav sina intag. – Vad innebär det att jag äter detta? Ställ njutningen mot dina mål. – Är det värt det?

Lär dig säga – Nej tack! För att du faktiskt VILL avstå, även att andra vill att du äter det.

Detta är en stor framgångsfaktor för att hålla sig i god form och inte lägga på sig oönskade kilon.

 

Det är inte ovanligt att man har en skev bild utav sina matvanor. ”Jag äter bara lördagsgodis”…

– Men…

– då var det ju kalas…

– då var vi bortbjudna…

– då var det någon som bjöd på jobbet…
…Lördag hela veckan…

Min filosofi handlar om att göra smarta kostval med god balans och kvalité i kombination av att regelbundet och lustfullt röra på sig, för att må så bra som möjligt – Skapa energi och livskraft!

 

Det är också viktigt att man ser på helheten i livet. Att man stannar upp mellan varven och ser objektivt på livskarusellen. – Gör du det du vill göra? Både arbetsmässigt och privat. – Lever du i nuet? Är man inte tillfredsställd i sin livssituation så bör man se på vilka delar man faktiskt kan förändra. I vissa fall handlar det om att våga kliva ur komfortzonen av de gamla kanske mindre bra vanorna och rutinerna och skapa nya vägar.


Ett vanligt fel 
när man ”anstränger sig” för att komma igång med träningen är att det blir för mycket träning och för lite mat, vilket leder till att man inte klarar av att hålla de nya vanorna. Mycket träning leder dessutom till att man blir mer infektionskänslig och lättare förkyld. Känner du igen det? – Så fort jag sätter igång med träningen blir jag sjuk!

Istället för att göra en drastisk förändring utav kosthållning och träning, som inte håller på långt sikt, som att ligga på ett alldeles för lågt energiintag och samtidigt träna som en galning, vilket inte är realistiskt hållbart, så handlar det istället om att göra bra val i var stund och att ta ett steg i taget, att hitta nya goda vanor och rutiner som fungerar inte bara nu utan för livet. Jag brukar ställa frågan: – Kan du leva så här? Om ja! Då är du på rätt väg och det är bara att fortsätta, om njae… bör du betänka vad du håller på med.

Hälsosam kosthållning handlar om att äta regelbundet, välbalanserat och varierat.

Det vanligaste scenariot är att sätta förbud. Det är som sagt inte bästa sättet att nå framgång.

Om du istället har inställningen att göra precis de VAL du vill, men noga betänka valen i var stund, om det verkligen är värt det, då når du framgång.

Att tänka på är att du såklart aldrig kommer förändra eller förändras om du göra samma val som alltid, utan göra nya vägval för att gå vidare framåt, mot en förändring, förbättring!

Inför varje situation påverkas din väg mot ditt mål. Bra val tar dig ett steg närmare målet, mindre bra val tar dig ett steg ifrån målet. Ta som vana att ge dig själv en ”guldstjärna” för varje bra val istället för att straffa dig för dina mindre bra val. Alla vill väl ha en guldstjärna ;-). Fokusera på de positiva, observera dina snedsteg och lär dig utav dem.

Fyll på med massa grönsaker och bär i kyl och frys, ha alltid en läcker välfylld fruktskål i hemmet.
Då har du alltid grönsaker till maten, om ej färska så blixtsnabbt tillagade från frysen.


Ett tips 
är att alltid ha färdigkokta ägg i kylen. Ett kokt ägg mättar stort och innehåller få kalorier. Ägg kan dessutom ätas som tillbehör såväl i en soppa som till salladen och det är hur enkelt som helst att slänga ihop en omelett, som blir en välbalanserad och bra middag med de goda tillbehör man har hemma.

Vad väntar du på ;-)?

 

Skapa bästa förutsättningarna för ett hälsosammare liv!

Fia

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tre × 1 =