Semesterns inledningsvecka

Nyss hemkommen från en helhärlig veckas sol- och badsemester med familjen min och det är nu när man står med tvätt högt och lågt som man än mer uppskattar den där känslan av att lämna hotellrummet varje dag, precis såsom det är … och komma tillbaka till ett fräscht städat rum/lägenhet för en skön dusch varefter ett kallt glas i handen tillbakalutad på altanen/balkongen en stund blickandes över havet, bergen eller dylika vy som fyller själen med ett stort lugn, inför en serverad middag. Det kallar jag semester!

Vi har tagit som vana att fara iväg direkt, lite abrupt, efter en intensiv arbetsperiod för att just bara släppa allt rakt upp och ner då det annars kan vara lätt, framför allt som egen företagare att ”jag ska bara”…

För tredje året i rad far vi som tidigare ”icke charterresenärer” på ”Lollo och Bernie-charter” och det är faktiskt riktigt bra. Blir lika förvånad varje gång :-).

Ett skönt sätt att redan under första semesterveckan komma in i ”semester-mode” och just ”bara vara” där barnen allra helst vill vara, i ett barnanpassat vattenparadis.

SÅ till träningen!

Det är lätt att falla in i ett ”slö-mode” i solstolen, av solen och värmen, utav den serverade maten och drycken … undanflykterna kan bli många …

Här handlar det om att se möjligheterna, fånga dem, och besluta sig i förhand på hur man vill att semesterveckan ska utformas, vilken känsla man vill uppnå och vilka energinivåer man vill ha.


Vi vill träna
 och bestämde oss för att löpträna varje morgon då våra knoddar som börjar bli stora nu, fyra respektive nio år, är lite svårstartade och gärna slötittar på lite morgonteve innan frukostmyset.


SÅ tjugo minuters morgonjogg
 längs med havet under våra sju morgnar fick det bli. Första gången vi tillsammans kunde lämna barnen en stund. Hur härligt som helst! Gav oss en skön känsla i både kroppen och knoppen och en massa energi inför mötet av dagen.

Tidigare har vi delat upp oss så den ena stuckit ut eller till gymmet medan den andra tränat kvar på hotellrummet vilket också funkar fint, men är man två blir det svårare att banga ;-).

Som after beach kunde det sedan bli en snabbkörare på alltifrån 5-20 minuter mer styrkebaserat på hotellets gym eller på hotellrummet.

Har alltid gummiband och ett ”maghjul” nerpackat i resväskan förutom den fantastiska kroppen som alltid finns med oss.

Något jag varmt rekommenderar är att välja ett hotell med simlängder vilket vi hade förra året då vi avslutade dagen med trettio minuters simning. Riktigt skönt i värmen.

Förra året gick jag på ett och annat pass som erbjöds på anläggningen i SATS regi. I år valde jag mitt eget race förutom att Nellie drog med mig på vattenaerobics en av dagarna vilket var mysigt, även att det lockar mig mindre.

Bjuder på lite semesterbilder.

Byebye Mallis

Fia

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sju + 9 =