Nytt År – Nya Vanor

Det tar bara 21-29 dagar att bryta en livslång vana säger hjärnforskare.

Tänk va, om 30 dagar kan just DU vara FRI från dåliga rök-, alkohol-, kost- och andra slentrianmässiga (o)vanor.

MEN hur många gånger har man inte lovat sig själv att rivstarta det nya året med en massa sunda vanor? Genom att leva på sallader, träna MINST fyra pass i veckan och utesluta tv-tittande… MEN redan efter ett par veckor har verkligheten hunnit ikapp… Skol/dagislämning/hämtning, matlagning, nattning, tvätt & städ… klockan tickar på, det börjar bli sent… 

När alla vardagsbestyren är avklarade känns det inte lika lockande som morgonens ambitionsnivå, att traska ut i kylan eller att delta i ett hurtigt gympass… även att det må vara precis det man behöver… MEN likväl sina timmars sömn.

Det är superviktigt att planera, strukturera och ligga steget före och verkligen satsa på goda vanor med daglig motion och näringsriktig mat framför snabblagade näringsfattiga halvfabrikat och att somna i soffan…

Genom en välbalanserad livsstil får man mer ork och livskraft och blir mer närvarande med barnen och trevligare att umgås med.

Det är lätt att skylla ifrån sig på ditt och datt men om man är sann mot sig själv hinner man faktiskt ganska mycket!

Det handlar om att prioritera och effektivisera.

Kanske gick du ut för hårt med nyårslöftena!? För om man inte tänker igenom sin livssituation ordentligt, inser man ganska snart att det blir svårt att få ihop allt i verkliga livet.

Att satsa på att göra om livet på ett par veckor är inte att rekommendera. Det kommer inte hjärnan att hänga med på.

Man behöver planera livspusslet väl.

Det är många som dras med utav olika quickfix-metoder och låter sig luras av, att på ett par månader har man rutor på magen…

Att tänka på när du läser om alla quickfix metoder är att det ska finnas ett livsstilstänk bakom konceptet, för hur kommer det annars att gå när kuren eller kursen har passerat?!

Går man tillbaka till de gamla vanorna går man tillbaka till den gamla kroppen – Behåller man de nya goda vanorna och rutinerna kommer man aldrig återfå den gamla missnöjda kroppen och knoppen.

Träning måste inte utövas på gymmet. Det går alldeles utmärkt att träna hemma istället. Det kan spara enormt mycket tid.

Börja rutinmässigt göra övningar som t.ex. burpees, armhävningar, ryggresningar, knäböj/upphopp medan barnen ligger i kvällsbadet, framför Nyheterna eller innan du går och lägger dig. 

Är du morgonmänniska eller kan tänkas bli är det optimalt att starta dagen med någon form av träning. Man fylls på med energi och endorfiner inför mötet av dagen och har öppnat upp för kvalitetstid med nära och kära på kvällen istället.

Huvudsaken är dock att träningen blir av och upprepas om och om igen tills det blivit till en lika naturlig del av livet som att borsta tänderna morgon och kväll.

Det svåraste med förändringar kan vara att hitta den inre drivkraften som krävs.

Vanorna vi har är djupt rotade och för att få till en långsiktig livsstilsförändring måste man ändra sitt beteende.

Det är viktigt att man gör omställningen för sin egen skull – för att man vill ge sig själv det bästa, för att orka och hålla sig tillfredsställd.

Det är lätt att lägga sig själv åt sidan med företräde för barnen MEN jag är övertygad om att barnen vill ha en förälder med god energi och ork.

Har man möjlighet så kan en motivationskick vara att anlita en Personlig Tränare.

Annars kan likväl sin andre hälft, kollegorna, grannen eller någon annan bekant fungera som motivator.

Träning i all ära, men glöm inte vikten av kostomställningen då den är väldigt avgörande för livskvaliteten.

Det handlar om en god balans mellan näring, motion och vila.

Vem vill inte ha ett jämnt humör, vara tålmodig, pigg och glad och slippa dipparna under dagen.

Ett vanligt missförstånd som gör att många släpper tanken på att bli mer hälsosam, är att nyttig mat är både dyr och krånglig.

När man har familj kan det kännas övermäktigt att laga specialmat till sig själv. Det ska man inte behöva göra! För även om barnen inte behöver minska på kolhydraterna så är det utmärkt att introducera dem till hälsosammare mat.

– Falukorven byts enkelt ut till t.ex. kyckling.

– Lagar du pasta till barnen men själv behöver dra ner på den så byt ut den mot en enkel bönsallad till dig själv eller sleva upp keso direkt ur burken. Svårare än så behöver det inte vara.

Enkla livsförändringar är en förutsättning för att få ”nyårslöftena” att hålla hela året, då de med stor sannolikhet blivit ett sätt att leva livet ut.

Satsa på korta, regelbundna träningspass och ersätt sockret och de snabba kolhydratsbovarna med nyttigheter.

Fatta små men viktiga och genomtänkta beslut varje dag.

Lek aktivt, promenera till eller ifrån dagis/skolan istället för att skjutsa med bilen.

Hamnar du på ett snabbmatställe så ta mineralvatten framför läsken och låt en sallad ersätta pommes.

Låt medvetna val styra vardagen. 

Deppa inte ihop när du trillar dit med en pizza och smågodis framför favoritprogrammet. Det är mänskligt, men låt det inte bli till en vardaglig (o)vana.

Det handlar inte om att sluta med allt man tycker är gott, utan om att inte unna sig på slentrian. 

Tänk på allt du kan unna dig, som inte har med mat att göra.

Låt nu det sunda förnuftet styra och se till att skapa en riktigt bra start på de nya året

 Lev väl, må gott och våga vilja förändra/förbättra!

Fia

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

17 − 13 =