Tomtegrötens tid


Är det någon måltid jag inte skulle klara mig utan så är det min underbara ägg- & grötfrukost. Jag vill äta varmt, mättande och välbalanserat så en bamsefrukost som denna passar mig allra bäst. Ger mig en bra start på dagen, håller mig mätt och nöjd och ger mig en god magkänsla.

En frukost med långsamma kolhydrater, bästa möjliga typ av fibrer, de vattenlösliga, fetter av god kvalité och mättande proteiner.  Vitaminer, mineraler och antioxidanter – Välbalanserad!

Gröt gjord på fiberhavregryn med psylliumfrön i och hela linfrön, conferencepäron, russin, pumpakärnor och kanel på. Ett par ägg och en stor balja PUKKA-te till detta.

När jag vill lyxa till det blir det en grapefrukt till också. Jag varierar gärna med att byta ut päron, det söta, till lingon, det syrliga.

Men nu har vi ju klivit in i julmånaden och barnen vill såklart ha tomtegröt!

Och visst är det mysigt att duka upp med risgrynsgröten, julskinkan och senapen.

Dock tar det tid att koka risgrynsgröten och den socker/tillsatsfyllda ”blixtsnabba” risgrynsgröten på tub som värms upp på ett kick har jag bojkottat, så det blir istället extramys med julfrukost lördag och söndagarna fram till jul. Vilket barnen tycker är helt OK. Då fylls helgerna av det lilla extra myset och vardagarnas morgonmys med julklappskalendrarna framför årets julkalender.

På helgen har man mer tid och det kan vara riktigt mysigt att invänta den sjudande risgrynsgröten.
Här serveras det betydligt snabbare kolhydrater, men vad gör väl det då tomten ju bara kommer en gång om året ;-).
Koka med en kanelstång och varför inte också en vaniljstång.

Fia

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

femton + fyra =