Tack!

Vad borde man göra oftare och vad borde man göra mindre? En allmän fråga kan tyckas, men ganska ofta ställd så här kring ett årsskifte, och om jag ändrar “man” till “jag” blir frågan plötsligt mycket närmare och framtvingar nästan ett svar inom mig själv.

Idag gick vi en promenad ut mot Linudden och hann klappa lite hästar. Solen sken, barnen sprang ömsom i skogen, ömsom på vägen och vi gick i lunkande takt och hade en sån där trevlig förmiddag som slutar med mer-känsla. Det här borde vi göra oftare! Jag har sedan helgen före jul raderat sociala medier-appar på telefonen, eftersom jag ville göra det mindre. Nu finns ju tillgången via laptopen men de har jag gömt undan för att inte lovet ska bli ett skärmlov. Datorn kom dock fram på begäran igår och eftersom jag såg den ligga framme beslöt jag mig att skriva några rader här. I övrigt har det varit väldigt skönt utan att ha mobilen nära, men jag märker hur irritationen växer när andra vill ha mobilen för nöjes skull på lovet när jag själv inte velat ha det. Där kommer vi till en till sak jag borde göra mindre: SLUTA irritera mig på sånt som stjäl energi i onödan. Två barn har telefoner och min man likaså. Jag kan inte regera över deras användande (även om jag gärna skulle vilja:). Jag fick badskum av min man i julklapp. Och även om jag vet att badandet ger mig ro. Alltid. Så gör jag det mer sällan än själen vill. Det är alltid ditten eller datten som går före. Men nu ska jag bada oftare. Så det så.

Något rent generellt Andreanskt (nytt ord för SAOL 2019 hehe) är ju “hellre tusen roliga saker som blir okej än några få som blir riktigt bra”. Får aldrig nog av det roliga ju! Haha. Obotlig rolighets-sökare 😉 Men det är något jag vill lära mig faktiskt. Att liksom göra KLART saker och få mindre gjort istället för att få mycket gjort men inte lika genomarbetat. Sjukt svår uppgift. Men utvecklingspotential här, alltså!

Och mer KULTUR i livet vill jag unna mig! Hurra! Våren har redan 4 härliga kulturella tillfällen att se fram emot. Jag vill också promenera mer på kvällarna. Ta en lite svängom i kvarteret bara. Så skönt med kvällsluft tycker jag. Gatan är lugnare, själen smittas med detta och så sover man så gott på en stunds uteluft i lungorna. Mindre socker skulle ju kunna vara att föredra, men där finns inga botemedel för en sån som jag. Förutom socker, haha!

Kvällen före julafton tittade vi alla igenom fotona från året som gått. (vi glömde dock att skriva en tacklista i år! Asch, det måste ju inte ske den 23e varje år…) Tänk vad mycket det finns att vara tacksam för. Oavsett hur mycket eller lite vi varit inne eller ute, om vi låtit kulturell input vara stor eller liten, om jag badat badkar 12 gånger eller 52 gånger så har vi, så mycket annat att vara tacksamma för. Vad har du att se tillbaka på med tacksamhet? Jag har mycket! Ett tack för dagen eller ett tack för familjen/vänner vid läggdags, ger en bra känsla inför natten. Och så här mot slutet av ett år kan 2018 ändå summeras med ett stort TACK för vad det gav. Allt var såklart inte bra. Men tacksamheten över det som givits oss får lägga grunden inför nästa år iallafall. Med det vill jag önska dig ett gott nytt år! Tack för att du finns! Du behövs där du är!

Kram Andrea

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

13 − sex =