Hjärnstark – ny bok av Anders Hansen

Vill du göra något nyttigt för din hjärna? Då ska du motionera. Inte ta ut dig helt, men motionera, använda ståbord på jobbet, gå en liten bit varje timme. Då ökar blodflödet till hjärnan och hippocampus som kopplar våra minnen växer till. Minnet förbättras. Koncentration ökar, psykiskt välmående ökar, bättre inlärning och exekutiv funktion förbättras. Alltså vår förmåga att använda hjärnan förbättras. Åldrandet av hjärnan försenas. 

Anders Hansen är psykiater på Sophiahemmet och har skrivit en bok i ämnet. Boken kom för ett par veckor sedan och beskriver hur hjärnan påverkas av motion. Det är ”blytung forskning” bakom kunskapen om träningens effekter på hjärnan. 

Anders medverkade nyligen i Hjärnpodden och var noga med att poängtera att det inte handlar om elitsatsningar eller hårdträning för att uppnå de goda effekterna på hjärnan. Tvärtom räcker det alldeles utmärkt med vardagsmotion. Pulshöjande träning ör bäst men även snabba promenader fungerar utmärkt för att öka koncentration, inlärning och minska nedstämdhet och oro. 

Utbildningsradion sänder ett program fram till oktober med en föreläsning med Anders Hansen. Du kan se den här

Så om hälsoargumenten om motion inte fungerat hittills, kanske hjärnhälsan kan fungera bättre? 

Jag vill kunna tänka bra och länge. Det är en mycket bättre motivation för mig än att få ett ”bättre yttre”. Om sedan motion får andra hälsoeffekter är det helt okej biverkan med motionsmedicinen för mig. 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*