Stillhet

Så här i stilla veckan i påsk, har jag funderat en del över stillheten. Stillhet kan ju för en del människor kännas skrämmande och nästan ångestskapande, men för andra är stillheten något nödvändigt för att må bra. Inte nödvändigtvis den fysiska stillheten, men den inre.

Jag lärde mig stillhet av ett träd nere vid Nyköpingsån, närmare bestämt mitt emot Qvarnen. Det står tre höga, stora träd där och de är bara stilla. Det spelar ingen roll om det blåser, stormar, regnar eller är soligt. De vajar för vinden men är stilla. Jag satt och iakttog dem intensivt efter mina dagliga promenader för sex år sedan.

Jag tänkte då – som nu – att vi kan lära oss stillhet av träden, av berg och av sjöar. De är. Ibland är det väder och vind som ställer till det för dem, men träden står stadigt ändå. Under ytan i sjön är vattnet lugnt även om vågorna krusar ytan. Sjön är inte på väg någonstans.

Om vi skulle kunna träna oss själva i att vara så stadiga, så lugna ”under ytan” genom att träna vår mentala lugnande förmåga (vilket för övrigt går att göra), då kan relationer storma, livet storma, men vi har lättare att behålla ett lugn på insidan.

De här känslorna av lugn, tillförsikt och tacksamhet är ganska tystlåtna jämfört med ilska, drama och konflikter, så man kan lätt tro att man är ”olycklig”, men så är det inte alls.  Vi är lugna – som i avsaknad av oro.

Barbara Fredricksons forskning har visat att om vi kan förstå att de här positiva känslorna skulle kunna identifieras oftare under dagen. Tillfällen för att känna lugn, tacksamhet, tillförsikt, intresse, positiv respekt (awe), är egentligen många under dagen. Vi lägger inte märke till dem – för att de negativa (för vissa beroendeframkallande) känslorna är så högljudda. Om vi lär oss att hålla utkik efter de här lugnare, lite mer positiva emotionerna, kommer vi känna oss lugnare och känna mer glädje.

ID-1001939

Personligen har jag ägnat fastan åt att meditera mer intensivt än vanligt och efter snart 40 dagar har jag konstaterat att jag blivit mer snabb på att sortera bort ovidkommande information, att snabbare lägga bort ”negativa kommentarer från andra” och  är bättre på att ignorera när människor försöker dra igång draman (konflikter). Jag blir liksom mer ”sömnig” av negativa relationer och är mer tillfreds.

Jag fortsätter nog meditera så här. Det är behagligt.

3 tankar om “Stillhet

  1. Återigen – tack för dina texter här!

    Har själv mycket svårt med det inre lugnet o vilan – påverkas oerhört av omgivning och mitt eget dömande av mig själv – meditation i yogan gillar jag men tycker det är svårt utanför salen!

    Jag blir nyfiken på din meditation – hur går sen till?

    Glad Påsk // Therese

    Anmäl kommentar

    1. Åh, har mediterat i 10 år, så provat lite av varje. Jag började vid Femöre med att sitta och lyssna, stirra i många timmar på vågorna. Vågor liknar andetag. När det blev stilla bland alla tankar där kunde jag plocka med mig stillheten hem.
      Har provat ”Yoga Nidra” (finns på Spotify, iTunes på mp3/CD). Det är en vägledd djupmeditation som använder andning, bilder och kroppsscanning för att hitta djupet i meditationen. Det har med olika vakenhets/sömn hjärnvågor att göra (theta-vågor tror jag). EEG vågor.
      Ett annat sätt är Mindfulness – Mindfulnesscenter har träningsprogram på mobilen och även de appar som heter Mindfulness (en blå o en grön) har jag provat. De senare är bra, särskilt den gröna, som har sjö- bergsmeditation och kärleksfull vänlighet. De är bra och korta, enkelt att få in i en regelbundenhet i vardagen.
      Kärleksfull vänlighet har i studier bäst resultat på hälsan, relationer.
      Får se om jag kan blogga lite om det snart! ?
      Glad Påsk!

      Anmäl kommentar

      1. TACK snälla!
        Känner igen delar och det gäller att få in det som en del i min vardag – bara på Yogan är så klart böttre än ingen gång men dagligen skulle jag behöva – någon form av ledd meditation i appform ska bli spännande att prova ??
        Må gott // Therese

        Anmäl kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*