Träningstrender 2018

Intervallträning en HIIT och återhämtningsträning viktigare än någonsin.

För er som missade reportaget i SN´s DAGSFORM den 18 januari så kommer texten här.

Träna intensivt, effektivt och biffa inte till dig. Det är Fia Larzons, personlig tränare, svar på frågan vilka träningstrenderna blir under 2018 – Och framför allt, ha kul när du tränar, är hennes främsta råd.

Vi träffas i hennes lokaler vid bostaden i Nyköping. Här finns alla möjliga tänkbara redskap för olika typer av träningar.

Under 2017 har hon fastnat mer och mer för träningsformen Soma Move.
– Det är en träningsform jag personligen inte kan vara utan, säger hon och berättar varför:
– Man använder hela kroppen som helhet för att bli stark, smidig och skadefri och arbetar med kroppen som sitt motstånd och med underlaget som sitt redskap. Rörelserna avlöser varandra i ett härligt flöde, är engagerade och lustfyllda.

Hur kommer annars 2018 se ut träningsmässigt?

– Om man tittar på ACSM:s beräkningar så ligger HIIT-träning (High Intensity Intervall Training) i topp. Och de borde kanske veta. ACSM (American College of Sports Medicine) har under tolv års tid genomfört undersökningar för att sia om framtiden. Till sin hjälp har man runt 4000 träningsexperter som fått säga sitt.

– Men HIIT är inte en träningsform som passar alla, påpekar Fia.
– Jag skulle till exempel aldrig rekommendera en helt otränad HIIT. Skaderisken ökar om man ger sig på för tuff träning. Det är viktigt att lära känna sin kropps begränsningar och att alltid se till teknik och utförande i övningarna före tempo och intensitet. Dessutom skulle en sådan här typ av träning kunna skrämma en helt otränad person från att fortsätta träna.

HIIT är dock positiv på många sätt. Passen går snabbt att genomföra – inte längre än 30 minuter – körs i intervaller och går att genomföra på gym eller i hemmiljö.

På andra plats i listan finns gruppträningspassen som gått förbi förra årets succé med bärbar träningsteknik, det vill säga smarta klockor och aktivitetsmätare som kan pressa och stressa.

– Lyssna på kroppen! Träning ska vara lustfyllt!

– Jag personligen märker helt klart en allt större trend i att träna med personlig tränare och i mindre grupper. Man får individuell coachning, bättre fokusering och tydligare resultat, säger Fia.

Vad kommer att öka i popularitet, vilket kommer att minska?

– Crossfit är väldigt populärt! Om man inte dras med skador så kan alla på ett eller annat sätt lyfta, dra, putta, kasta, springa, hoppa vilket är vad crossfiten går ut på. Naturliga rörelser. Det handlar om att försöka bli så stark som möjligt, så snabb som möjligt och så uthållig som möjligt.

Allt fler upptäcker effekten av olika formers återhämtningsträning. I vårt hektiska och stressiga samhälle törstar våra kroppar och vårt sinne efter inre och yttre lugn. Den centrerade stillheten får vi genom t.ex. Yinyoga och dylika meditativa och lugna träningsformer.

Extremloppen har blivit allt populärare. Vilken motionär som helst ger sig nuförtiden i kast med en triathlontävling. Fia tycker dock att det är viktigt att man skiljer på olika extremlopp.

– Först och främst, att träna för en Iron Man eller kanske något ännu extremare gör inte vilken motionär som helst. Det kräver väldigt mycket tid och engagemang, planering och drivkraft, säger hon.
– Däremot har det blivit populärt med lopp som kombinerar löpning med en massa hejdlösa hinder. Målet med dessa lopp skulle jag säga är: – HAVE FUN! Gör det till en rolig grej. Jag har själv kört en Tough Viking med 27 hinder – läskigt innan, men vilken lekplats det var.

PT var för några år sedan något lyxigt som bara kända personer tog till för att få ordning på sin kropp, nu är det mer vardag för många, eller hur? Kommer den biten inom träningsindustrin att växa?

– Det är absolut vanligt i dag att ha en personlig tränare. Fortsatt lyxigt, men något många väljer att unna sig och kanske prioriterar framför annat. Alla har också nytta av att anlita en personlig tränare, oberoende av ålder, kön, tidigare träningsvana, träningsmål, elit eller motionär, för att optimera sin träning. Man får anpassad fysisk träning, rehabilitering och friskvård, paketerat på bästa sätt för just sin egen individuella utveckling, säger Fia som varit PT i 15 år.
– Och ja, den biten kommer växa sig allt starkare. Det utbildas explosionsartat många PT i dag så konkurrensen ökar, vilket sätter större krav på kvalitén vilket är bra!

Kan man se någon förändrad fokus på kroppsideal? Ett tag var det magrutor som räknades och som syntes på film, reklam och ja överallt egentligen. Kan det vara så att eftersom vi tränar mer naturligt och mer nära naturen att det är den naturliga kroppen som det pratas om?

– Ja, i dag ligger funktion, flexibilitet och rörlighet mer i fokus. Att stärka kroppen på djupet och att kunna röra sig mer atletiskt, mer som ett smidigt djur, är många människors mål. Att träna för att leva, att klara av vardagens krav och inte åka på ett ryggskott så fort man tagit första skyffeln med snö, som ett exempel på vad träningen faktiskt kan förbereda oss inför och förebygga oss mot. Att pumpa sig till stora biffiga biceps som Karl Alfred är passé.

Foto: Magnus Grimstedt
Sportreporter: Ulrika Cummings

Läs Mer

Hälsan i Fokus

För er som är nyfikna på mig och missade reportaget i SN EXTRA läs vidare.

Från frisör till PT. Från yttre service, till mer inre. Fia Larzon har gjort en lång resa för att hitta sitt kall i livet och älskar nu sitt jobb. – Mitt mål är att få kunderna att må bra både till kropp och själ, säger hon.

När man träffar Fia Larzon har hon alltid ett stort leende på läpparna. På frågan om hon aldrig har några dåliga dagar är svaret givet.
– Jovisst, men träningen fixar det, säger hon och fortsätter.
– Du vet själv hur man känner sig efter ett pass, om jag drar på mig löparskorna och ger mig ut och tränar känns det genast bättre.
Det är även där de bästa idéerna poppar upp, de som under de drygt 15 år hon har jobbat inom hälsoindustrin fått henne att gå från att vara anställd på ett gym till egenföretagare för tio år sedan. Ett företag som hela tiden växer vad gäller utbud och som blir alltmer populärt.
– Jag är nästintill fullbokad till midsommar, då jag tar en välförtjänt sommarledighet, säger hon utan att för den delen låta skrytsam. Hårt arbete ligger bakom succén.

Fia startade dock sin arbetskarriär som frisör. Ett yrke som även tog henne till Norge en tid, men det var först när sambon fick hockeykontrakt med Djurgården och Stockholm blev aktuell som bostadsort, som Fia såg sin chans att byta bransch och tog första steget mot sitt nuvarande jobb.
– Jag har alltid gillat att träna så egentligen var det inte så konstigt. Jag ville in i branschen. Men ett tag var jag faktiskt inne på att bli makeupartist. Jag var över till London och kollade lite skolor. Lite svårt att tro kanske, jag som knappt sminkar mig, säger Fia och skrattar.

I Stockholm fick Fia omgående jobb efter första utbildningen, på ett SATS-gym på Thulegatan. Parallellt med jobbet som gick från receptionist till ”förste instruktör” följde fler kurser och så småningom ett nytt jobb på nyöppnade Sats Sickla där det blev heltidsjobb som PT.
Men så fick Fias sambo kontrakt med ett italiensk lag och det kändes spännande att flytta dit.
– Det var många som undrade varför jag slutade just då, när jag stod lite på toppen. Jag hade mycket kunder redan då, men jag såg inget konstigt i det. Viktigt att våga testa nytt för att komma vidare.
Under perioden i Italien fick vi även vår första dotter så det passade ganska bra.

Numera är cv:t ganska långt. Fia är bland annat licensierad kostrådgivare, löpcoach och Soma Move och Mindinstruktör samtidigt som hon läst kurser om beteendevetenskap.
Nyfikenheten att lära sig mer ger kunderna det där lilla extra. – Jag vill att mina kunder ska lämna Studion med bästa möjliga känsla i kropp och sinne. Det är viktigt, säger hon.
Vi befinner oss i hennes hälsostudio, intill bostadshuset i området Stensborg i Nyköping. Studion är gemytlig och allt finns här. Det är här Fia tränar och hälsocoachar sina kunder och håller även gruppass i små slutna grupper fyra dagar i veckan. Fredagsmorgnar startar hon på ett gym i stan där hon håller sin populära morgonklubb med träning, frukost och nätverkande.

Det blir mycket arbete som egenföretagare, erkänner Fia, men med de två döttrarna har hon blivit mer strukturerad och faktiskt gör mer än att bara jobba. – Jag väljer att starta arbetsdagen tidigt så klockan ringer 05:00 varje vardagsmorgon. Mellan första och andra morgonkunden har jag frukoststund med familjen, heligt. Sen går det i ett fram till halvfyra då skolhämtning står på agendan. När jag är ledig så är jag gärna hemma eller gör små spontana utflykter. Återhämtning blir tid med familjen.
Yngsta dottern hittar man ofta lekandes i träningsstudion, medan den äldsta har andra intressen i livet.
– Jag styr dem inte på något sätt men träning och hälsa influerar såklart vår livsstil.

Förutom personlig träning, personliga konsultationer och gruppass, föreläser även Fia och i år blir det dessutom fjärde året i rad som hon och kollegan från Stockholm arrangerar en hälsoresa till den grekiska övärlden. I början av året kommer även ett nytt samarbete synas på den välmatade hemsidan där det även finns en viktklubb.
-I samarbete med Nutrition Data arbetar jag i detta nu fram en stor övningsbank med bilder och videos som ett komplement till Kostklubben. Den som väntar får se.

Lägg därtill att hon går en självutvecklingskurs.
– Men det är bara sju timmar en lördag varje månad, påpekar Fia…
– Vem skulle inte vilja gå en sådan, att få lära sig mer om sig själv.

Mitt i allt försöker hon få in så mycket träning som möjligt för att springa sitt första marathonlopp i sommar. – Träningen är mitt bränsle! Utan den skulle jag inte vara där jag är idag.

Kanske är det så att Fia Larzon har fler timmar på ett dygn än vi andra – en sak är dock klar: Det finns alltid plats för fler utmaningar.
– Jag är en arbetsmyra, har alltid varit, men jag har blivit allt bättre på att sätta gränser och säga stopp och Nej tack. Något alla borde göra egentligen, enligt Fia. Viktigt i dagens samhälle.

Fakta/Fia Larzon
Ålder: 43 år den 20 januari
Bor: I Nyköping.
Familj: Döttrarna Nellie och Nova med sambon Jörgen Rickmo.
Styrka: En slitvarg som vill hjälpa människor att må så bra som de kan. Flexibel. Inget är hugget i sten. Försöker läsa in vad folk behöver för tillfället utifrån mental och kroppslig känsla för dagen. Lyckas få veckoschemat att gå ihop som egen företagare och mamma.
Svaghet: Går lätt igång på saker och är gärna impulsiv! Jobbar på att sova på saken. Är en perfektionist i grunden men har lärt sig att släppa och tackar barnen även för det. – Barnen gör att jag jobbar mindre och är mer närvarande. Jag vill inte att de ska ha en hyperstressad mamma.

– Sist men inte minst får jag en enormt fin belöning i form av feedback av mina kunder som gör mig extra stark och glad varje dag. – Tacksam!

Läs Mer

10 steg till ett riktigt bra 2018

God fortsättning allesammans!

Börja nu med att stanna upp och reflektera över året som passerat, du överlevde, och är allt värd en klapp på axeln!

NU nytt år och nya möjligheter som kan bjuda in till både äventyr och utmaning.

– Vad vill du ska hända och hur vill du känna dig under 2018?

Fokusera på det fullt ut – Du kan själv påverka ditt liv! Mycket mer än du nog tror.

Hade du ett tufft 2017? Låt då inte 2017 års bakslag hindra dig från att skapa ett riktigt härligt 2018.

– Vilka träningsformer gillar du, vilka ger dig en kick, gör dig stark, uthållig, pigg och glad? GÖR mer utav dem.

Börja året med att återställa räkneverket och se var du står just idag.

– Vad vill du uppnå och vad behöver du förbättra?
Kanske vill du börja springa, springa längre, snabbare eller bara njuta mer av passen.

Lägg upp en plan! Allt är möjligt, bara du vet utgångsläget och vad som krävs för att ta dig till målet. Ta hjälp om du behöver. Kanske boka ett lopp under 2018 som trigger.

Ta kontroll över dig själv och din träning 2018, sätt upp små delmål då du unnar dig hälsosamma härliga ting och se till att ha roligt!

Det kan vara bra att ha någon som peppar, som att utöva träningen tillsammans med en kollega, vän eller livskamrat. Kanske gillar du dynamiken av att träna i grupp eller känslan av egentid, ensam, ute, motionerandes i den friska fräscha luften. Prova dig fram och känn in vad just DU gillar!

När du tänker att du inte har ork eller lust att träna, tänk då att du unnar dig träningen för en bättre hälsa och ett längre liv!

Här följer 10 tips för att få ett ännu bättre 2018

Steg 1: Summera vad du faktiskt har åstadkommit 2017
Det är lätt att fokusera på det du inte lyckades med och glömma allt du faktiskt klarade av. Skriv ner allt vad du har gjort bra under 2017. Det blir mer än du tror. Kanske överväldigande mycket, rentav. Ge dig själv medaljer och guldstjärnor!

– Vad har du vågat?
– Vad har du låtit din kropp njuta av?
– Vilka aha-upplevelser har du fått?

”What has been done has been done. What has not been done has not been done, let it be.”

Det som är viktigt, på riktigt, kan vi skriva upp på 2018 års önskelista.

Steg 2: Vad vill du ska hända 2018? Fokusera på det!
Om du inte hade några ekonomiska begränsningar, inga sociala begränsningar, inga geografiska begränsningar, inga fysiska begränsningar – vad skulle du då önska dig allra mest att 2018 innehöll – för Din del?
Det får vara galna idéer! Ju mer utanför boxen, desto bättre! Så, fundera nu på vad du mest av allt önskar dig av 2018 – tänk gränslöst! Det kan vara en helt galen grej. Eller flera. Säg dem högt, skriv ner dem!
Kanske har du en kontakt som kan hjälpa dig att uppfylla just en av dina drömmar.

Skriv då ner hur du ska göra, steg för steg:

• Vem ska jag kontakta?
• Vad behöver jag kolla upp?
• Vilken dag ska jag göra det?
• Och sedan: GÖR det!

Steg 3: Styr upp vardagsmorgnarna
Allt letande efter saker som inte tagits fram och packats ner dagen innan … känner ni igen er? Morgnarna sätter tonen för resten av dagen. Blir det ledsamt och oroligt på morgonen sitter det kvar resten av dagen.
Ta ett familjesamtal, prata med alla familjemedlemmar och styr upp vardagsmorgnarna.

Man kan ha skrivna regel som att:

• Allt ska vara framplockat eller nedpackat kvällen innan. Kläder, läxor, skolböcker, matlådor, nycklar, busskort, telefon. GÖR en checklista som hänger i hallen. Checka av listan före läggdags. Det ska bara vara att glida igenom frukosten, ta på de bestämda kläderna och glida ut genom hallen och iväg.
• Kanske har de större barnen bestämt att de vill cykla till skolan eller kanske ska du själv cykla till jobbet. Då blir fokus på att hålla cykeln i topptrim. Pumpad, pimpad och klar.
• Bestäm dig: – Jag ska ta på mig träningskläderna på morgonen och powerwalka/springa en 3-kilometersrunda direkt när jag kliver upp. Skapar en bra start på dagen som kan göra glada underverk för resten av dagen.

Steg 4: Omge dig av problemlösare
Omge dig av människor som gör att du mår bra, som gör dig glad! Allting smittar nämligen. Gnäll smittar. ”Det går inte… Det kommer inte att fungera… Det får vänta… ”
Usch vad det drar ner humöret att lyssna på sådant. Men på samma sätt smittar tack och lov Problemlösarna: ”Det fixar vi! Det ordnar sig! Det löser sig på något sätt! Jaha, blev det fel, då gör vi om och gör rätt! Inga problem!”
Det är roligare att omge sig med problemlösare. Det händer alltid grejer runt dem. Det skrattas mycket bland problemlösare. Det finns en lätthet i livet när man umgås med sådana människor.
För så här är det: Vi klarar inte allting själv. Vi kan inte vara experter på allt. Då gäller det att be om hjälp om man ska göra en förändring i sitt liv.

– Vem känner jag som har gjort det här före mig?
– Vem känner jag som kan hjälpa mig?
– Vem skulle kunna hålla mig i handen medan jag vågar?
– Vem skulle våga det här tokiga tillsammans med mig?

Fundera på vilka problemlösare du känner. Samla dem runt omkring dig, ring, maila och skicka glada tillrop på sms. Tacka dem för att de finns för dig. Tala om att deras glädje smittar, att det gör skillnad, i din vardag. Var en sådan människa som smittar andra med må-bra-vibbar.

Steg 5: Smygstarta
Låt oss säga att du ska påbörja en förändring om ett par veckor, kanske anmält dig till en grupp, en kurs, anlitat en PT …
Varför inte smygstarta? Känn in den där nya bra vanan, redan nu. Det kan handla om en bättre struktur i arbets- eller privatlivet till att springa lite längre eller äta lite bättre. Allt du GÖR nu kan du se som en bonus och när du sedan startar upp på riktigt, ligger du på plussidan. DET är en skön känsla!

Steg 6: Boka in resor under 2018
Vi människor är gjorda för att resa, vandra och upptäcka nya platser och att röra oss framåt. Vi drivs av nyfikenhet och när vi kommer hem är vi rikare. Som människor.

Vi mår inte bra av att sitta fastklamrade vid spisen eller hemmet även att hemmet bör vara vårt palats, vår borg, där vi känner oss tillfreds.

Vi människor behöver något att se fram emot. Lyckoforskare säger att vi människor är som lyckligast just när vi har något att längta till, något att sträva efter.

Därför föreslår jag att du bokar in några resor under 2018. De behöver naturligtvis inte vara till andra sidan jordklotet och det behöver inte vara dyrt. Det kan faktiskt vara till grannkommunen. För att uppmuntra till aktivitet kanske en resa med mål att springa, vandra, cykla eller fara ut till en vacker plats, bo på vandrarhem … bli euforisk av vacker natur, äventyret, av gemenskapen, av folkfesten och sedan åka lycklig hem igen!

Steg 7: Damage Control
Blev det alldeles för mycket godsaker under jul och nyår? Sväller magen över byxlinningen? Eller har du kommit ifrån träningen ett längre tid? Det är okej. Låt inte dina tillfälliga bakslag hindra dig från att ha roligt i år – 2018! Sluta skämmas och ha dåligt samvete! Ta tillbaka kontrollen!

Dags att återställa genom ”Damage control” – Hur illa är det?

Skaffa fakta över ditt nuläge och sätt därifrån mål. Fråga dig själv:

– Vart vill jag?
– Hur ska jag ta mig dit?
– Vem ska jag be om hjälp?

BRA, du har en plan!

Ta kontroll över dig själv och din träning 2018 och glöm inte att ha roligt!

Steg 8: Ge din kropp kärlek
Unna dig en fin duschkräm eller hudlotion som du ömsint och kärleksfullt smörjer in din kropp med, varje dag, efter någon form av aktiviet såklart. Ge din kropp din fulla uppmärksamhet, om än bara för någon minut, varje dag. Det ger oss må-bra-hormoner. Genom att älska våra kroppar, för allt de är och allt de gör för oss varje dag, så kommer vi att må lite bättre och vilja vara ännu snällare mot dem.

Steg 9: Tänk på vad du skriver
Hjärnan hör vad du skriver. Det är inte bara alla de hundratals som följer dig som läser dina statusuppdateringar. Även din egen hjärna gör det. Skriver du att du har en dålig dag, så läser den det och tänker jaha, jag har tydligen en jättedålig dag och surnar till bara av tanken.
Skriver du att det ska bli jobbigt att träna, då läser hjärnan det och är inställd långt innan du kommer till träningspasset och tänker hela tiden jobbigt, jobbigt, jobbigt, jobbigt!
Skriver du i stället att det ska bli roligt och skönt, då är hjärnan inställd på det och tänker roligt, skönt, roligt, skönt, roligt, skönt!

Lyft positiviteten i ditt liv och skippa resten!

Testa! Skriv BARA ner det positiva under en vecka. Låt det negativa bara glömmas bort. Skriv bara det som gör dig glad. Reflektera och notera hur det känns efter en vecka, vilken respons du får. Du kommer att bli förvånad.
Kanske kan du sedan låta det fortsätta under hela 2018.

Steg 10: Rensa i röran
Om du vill ha in nya, sköna, fina vackra saker i ditt hem så måste det finnas plats för dem. Skapa rum för förnyelse i ditt hem. Rena ytor. Gå igenom din garderob. De flesta av oss har ett tiotal kläder som vi använder dagligen eller till fest. Resten tar bara plats. Ofta har vi så mycket grejer att vi inte ens hittar det vi har.
Har du inte använt plagget det senaste året kommer du förmodligen inte göra det under 2018 heller. Kanske för att det är fel storlek, är obekvämt eller omodernt. Vi förändras. Rensa ut! Sälj, skänk bort eller släng.

Detsamma gäller allt i köket. Har du använt det den senaste månaden – om inte, rensa ut!
Det är en befrielse att bli av med allt ”skräp”. Som bara stökar till och skymmer sikten från det viktiga.

Gör sedan samma sak med hjärnkontoret. För att få plats med nya sköna vanor eller vackra tankar måste det finnas plats i huvudet. Ta en dag när du skriver ner alla dina vanor. ALLA. Både de bra och dåliga. Vilken tid du vaknar och kliver upp. Om du börjar med att kolla mobiltelefonen? Vad äter du? Duschar du? Letar du efter dina glasögon, nycklar, handskar, plånbok? Är du stressad?

Det blir rätt många vanor under en hel dag som vi gör utan att ens tänka på dem. Kolla sedan vilka du vill behålla, vilka du vill byta ut och vilka du skulle vilja ha i stället.

– Vill du verkligen börja varje dag med att titta på mobiltelefonen?
– Vill du verkligen leta efter samma grejer varje morgon, eller kan du lägga alla de där grejerna i en och samma liten fin låda kanske?

Skriv ner upp till tio vanor som du faktiskt vill börja med. Skriv ner dem i din kalender, den nya fina du köpt till dig själv. Gör dem sedan varje dag i en månad. Checka av.

– Hur gick det?
– Vad funkade?
– Vill du behålla de nya vanorna?

Här följer 10 nya vanor för 2018 som du kan inspireras av:

• Stärk bålen på djupet med plankan 30-60 sekunder varje dag.
• Promenera 30-60 min varje dag. Med en ljudbok, en go vän, med hunden. Gärna i dagsljus.
• Träna/spring/cykla 15-60 min varje dag.
• Läs minst två sidor ur en väl vald bok varje dag.
• Skippa socker helt. Åtminstone under hela januari.
• Skriv något varje dag. Vad som helst.
• Smörja in kroppen varje morgon eller kväll.
• Logga ut 4-5 timmar varje dag.
• Rensa ut något varje dag.
• Andas.

Njut av livet mina vänner!

Läs Mer