Tacksam

Ett starkt ord som tål att lyftas.

Och vet ni, tacksamhet gör oss lyckligare. Bäst av allt är att det är en KÄNSLA som går att öva in.

Det finns många anledningar till att träna tacksamhet. Det gör oss lyckligare och vi ökar vårt känslomässiga välbefinnande.

Vi håller oss friskare och mer motiverade. Vi uppnår mer och blir mindre stressade och nedstämda.

Vi blir dessutom mindre ensamma när vi tränar tacksamhet, då vi i högre utsträckning vill hjälpa andra.

Varje dag är verkligen inte perfekt, men när vi fokuserar på vad vi kan vara tacksamma över lägger vi uppmärksamheten på det som känns tillfredsställande och lustfyllt och inte på det som lockar fram ilska, irritation och uppgivenhet.

 

Tacksamhet ökar motivationen

Med fokus på det vi är tacksamma för ökar vår entusiasm och energi. Vi blir mer motiverade och gör helt enkelt ett bättre jobb som allt det vi faktiskt är.

 

Tacksamhet ökar välmåendet

Det är inte bara humöret som blir bättre när vi tränar tacksamhet. Studier visar att det även förbättrar vår fysiska hälsa. När vi noterar det vi är tacksamma för sprids en känsla av välbehag i hela härliga kroppen, vilket i sin tur leder till att blodtrycket sänks och hjärtat mår bättre.

 

Tacksamhet gör oss på bättre humör

Med ett fokus på vad vi är tacksamma för riktas också kraft och tanke mot en lösning på ett problem istället för att fastna i ett problem, då vi blir bittra och lätt börjar älta och gnälla.

 

Tacksamhet gör oss friskare

När vi tränar tacksamhet sänker vi blodtrycket och i förlängningen mår hjärtat bättre.

 

Vi blir på gott humör, vilket i sin tur leder till att vi har större förutsättningar för att göra ett bättre jobb, som allt vad vi är.

 

Man sänker naturligt stressnivå när man tränar tacksamhet, då det är svårt att stressa när man reflekterar över vad man är tacksam för. Dessutom ger det en märkbart ökad lyckonivå!

 

Att träna tacksamhet är inte svårt

Du kan föra dagbok, en tacksamhetsdagbok. När du dagligen skriver upp det du är tacksam över. Det ändrar sakta men säkert ditt ’mindset’. Du får alla fördelar på köpet och dessutom smittar du andra med din positiva attityd vilket gör underverk på både hemmaplan och på arbetsplatsen.

Det kan kännas lite ovant i början, precis som med all träning.

Börja skriva ner tre saker som du är tacksam för varje dag.

Leta efter de små sakerna, inte bara de stora. Kanske var det någon som hjälpte dig på jobbet, att någon uttryckte sin tacksamhet över dig eller att du fångat frisk luft och motion just idag.

 

Det finns massor att vara tacksam över! Det springer dock ofta förbi oss i vår jakt att hinna med, livet …

 

Med en dagbok får du dig själv att stanna upp och reflektera. Sunt och effektfulllt.

– Vad känner du tacksamhet över idag?

 

Personligen blir jag varm och glad när jag känner in ordet tacksamhet – Finns så oerhört mycket att vara tacksam för som sagt.

Så sluta gå runt och tjura gott folk för nog har vi alla en hel del att vara tacksamma för!

 

Ha nu en supersöndag

Stor varm höstkram till er alla fina människor

Fia

Fia

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*