Låt inte sömnmyterna stressa dig

Jag stötte på en sömnforskares redovisning av sömn och hur det tycks ligga till, vilket jag kände var intressent att förmedla vidare då sömnsvårigheter är ett utbrett problem i vårt samhälle.

Sömnforskaren menar att många har en felaktig föreställning om sömn, då det florerar många sömnmyter om sömn som inte gör gott.

Sömnsvårigheter är ett problem oavsett om det rör sig om insomningssvårigheter eller avbruten sömn.

Sömn är en del av vår vardag som vi inte har kontroll på. Därför skapar vi oss uppfattningar om hur det funkar. De här myterna har ett visst grepp om oss och kan addera vardagsstress, vilket kan göra det värre för den som redan har sömnproblem. Vi tar och spräcker hål på några sömnmyter.

Man behöver åtta timmars sömn för att fungera (MYT) Hur ofta har du inte hört det? Men är det verkligen så det ligger till?

Det är faktiskt en myt! Vi har alla lite olika sömnbehov. Oftast klarar vi vuxna oss på mindre än åtta timmar. Genomsnittet ligger på lite drygt sju timmar och kvinnor anger ofta att de behöver sova lite mer än män – ungefär en kvart längre exakt.

Fyra timmar sömn per natt räcker (MYT) Det finns de som menar att de fyra första timmarna sömn man får är de viktigaste och att det därför räcker att sova så lite. Men det här är en supermyt. Sex timmars sömn anser jag är ett minimum och sömnforskaren instämmer.

Fyra timmar är för lite! Man har mätt och kunnat se att reaktionsförmåga och andra funktioner i hjärnan försämras gradvis, dag för dag, när man sover så lite. Något som är förenat med olyckor. Man har också kunnat se att sömnbrist påverkar immunförsvaret och humöret negativt. Det här är försämringar som går över när man börjar sova ordentligt igen.

Men forskning visar också att sömnbrist på längre sikt kan leda till bland annat hjärt- och kärlsjukdomar.

Sömnen före midnatt är viktigast (MYT) Sex till åtta timmars sömn är alltså rekommenderat för att människor ska fungera. Men är sömnen bättre ju tidigare man somnar?

Att sömnen innan midnatt är viktigast är en feluppfattning. Innehållet på sömnen är inte annorlunda förrän det är före midnatt. Men självklart: Om du ska upp klockan sex på morgonen är det bra att lägga dig innan midnatt för att säkerställa att du får tillräckligt med sömn. Om du däremot inte går upp förrän åtta så spelar det ingen roll.

Men det är en poäng med att lägga sig före tolvslaget: Det är bra att ha som tumregel att lägga sig innan midnatt, för att behålla ett regelbundet sömnmönster. Har man ett oregelbundet mönster så ökar problemen med sömnbrist.

Med detta önskar jag er alla en fortsatt SKÖN härligt höstig helg med lagom mycket sömn.

Läs Mer

Tacksam

Ett starkt ord som tål att lyftas.

Och vet ni, tacksamhet gör oss lyckligare. Bäst av allt är att det är en KÄNSLA som går att öva in.

Det finns många anledningar till att träna tacksamhet. Det gör oss lyckligare och vi ökar vårt känslomässiga välbefinnande.

Vi håller oss friskare och mer motiverade. Vi uppnår mer och blir mindre stressade och nedstämda.

Vi blir dessutom mindre ensamma när vi tränar tacksamhet, då vi i högre utsträckning vill hjälpa andra.

Varje dag är verkligen inte perfekt, men när vi fokuserar på vad vi kan vara tacksamma över lägger vi uppmärksamheten på det som känns tillfredsställande och lustfyllt och inte på det som lockar fram ilska, irritation och uppgivenhet.

 

Tacksamhet ökar motivationen

Med fokus på det vi är tacksamma för ökar vår entusiasm och energi. Vi blir mer motiverade och gör helt enkelt ett bättre jobb som allt det vi faktiskt är.

 

Tacksamhet ökar välmåendet

Det är inte bara humöret som blir bättre när vi tränar tacksamhet. Studier visar att det även förbättrar vår fysiska hälsa. När vi noterar det vi är tacksamma för sprids en känsla av välbehag i hela härliga kroppen, vilket i sin tur leder till att blodtrycket sänks och hjärtat mår bättre.

 

Tacksamhet gör oss på bättre humör

Med ett fokus på vad vi är tacksamma för riktas också kraft och tanke mot en lösning på ett problem istället för att fastna i ett problem, då vi blir bittra och lätt börjar älta och gnälla.

 

Tacksamhet gör oss friskare

När vi tränar tacksamhet sänker vi blodtrycket och i förlängningen mår hjärtat bättre.

 

Vi blir på gott humör, vilket i sin tur leder till att vi har större förutsättningar för att göra ett bättre jobb, som allt vad vi är.

 

Man sänker naturligt stressnivå när man tränar tacksamhet, då det är svårt att stressa när man reflekterar över vad man är tacksam för. Dessutom ger det en märkbart ökad lyckonivå!

 

Att träna tacksamhet är inte svårt

Du kan föra dagbok, en tacksamhetsdagbok. När du dagligen skriver upp det du är tacksam över. Det ändrar sakta men säkert ditt ’mindset’. Du får alla fördelar på köpet och dessutom smittar du andra med din positiva attityd vilket gör underverk på både hemmaplan och på arbetsplatsen.

Det kan kännas lite ovant i början, precis som med all träning.

Börja skriva ner tre saker som du är tacksam för varje dag.

Leta efter de små sakerna, inte bara de stora. Kanske var det någon som hjälpte dig på jobbet, att någon uttryckte sin tacksamhet över dig eller att du fångat frisk luft och motion just idag.

 

Det finns massor att vara tacksam över! Det springer dock ofta förbi oss i vår jakt att hinna med, livet …

 

Med en dagbok får du dig själv att stanna upp och reflektera. Sunt och effektfulllt.

– Vad känner du tacksamhet över idag?

 

Personligen blir jag varm och glad när jag känner in ordet tacksamhet – Finns så oerhört mycket att vara tacksam för som sagt.

Så sluta gå runt och tjura gott folk för nog har vi alla en hel del att vara tacksamma för!

 

Ha nu en supersöndag

Stor varm höstkram till er alla fina människor

Läs Mer