Kom igång tips efter semestern

Där jag satt idag ute i solskenet och skrev veckans inspirationsbrev till mina Kostklubbare, slog det mig att just det här, måste jag allt förmedla även på bloggen.

Hoppas ni alla mår fint oavsett ni står bakom skrivbordet eller har fortsatt sköna semesterdagar.

Jag gick in i min andra arbetsvecka och känner mig helt tillfreds med det, trots att jag är ihjäl när klockan ringer 05:00 om morgnarna, men det ger sig ju ganska snabbt bara man kommit igång.

Jag har i flera år nu valt att lägga semestertiden så att jag är åter första veckan i augusti, då  kunderna behöver ryckas upp ur ”solstolarna” ;-). Sen drar jag igång mina åtta klasser i veckan först i slutet av augusti/början av september. Jätteskönt att ha augusti som förberedande månad innan högtrycket slår till.

Nog om mig.

De allra flesta kommer att vara tillbaka på arbetet snart och några enkla kom igång tips kan sitta bättre än någonsin.

Det är viktigt att hålla i träningen även under semestern, men det går att hitta tillbaka även om du känner dig trött i kroppen efter flera veckors inaktivitet. För visst är det lätt att hamna i loungen med ett glas rosé en skön sommarkväll när man ju skulle tagit sig till gymmet eller motionsspåret …

Men lugn bara lugn. Hör här:

– Så snart du bestämt dig för att sätta fart på kroppen och leva nyttigt igen, så känner du skillnad, i knoppen och kroppen! När du börjar röra på dig efter en tids inaktivitet så känner du dig också omgående mycket piggare och gladare! Det motiverar!

– I och med träningen och arbetsstarten med vardagliga rutiner börjar man också äta bättre, gör hälsosammare val –  regelbundet. Det känns för de allra flesta väldigt bra!

– Har du ätit mycket socker och druckit mycket alkohol under din semester?
Då är det viktigt att med bestämdhet ställa om dig ordentligt – bli strukturerad och disciplinerad igen -Bara GÖR! Följ planen!

– Ett par vita veckor, helt utan socker, kan göra att du kommer ur semesterns onyttiga vanor, snabbt!

– Boosta dig själv med nyttiga saker när du kommer tillbaka i vardagen igen. Fyll på med grönsaker, drick nyttiga fräscha hemmafixade smoothies och rensa bort socker och alkohol från vardagen. Stärk Kroppen! Efter bara en vecka minskar suger efter det onyttiga.
Det är SÅ värt det! Kom ihåg att det aldrig ska kännas som en uppoffring – Det är ditt VAL!

Med följande 7 tips kommer du igång blixtsnabbt

1. Tanka solljus och njut av naturen
Dagsljuset reglerar halten av hormonet melatonin som i sin tur reglerar vår sömn. Var utomhus så mycket som möjligt, tanka solljus när du går, powerwalkar, springer eller cyklar. Naturen gör dessutom underverk för själen.
Varför inte fara ut till hav eller sjö för ett kvällsdopp med några ljuvliga simtag och lek med barnen. Kanske får ni uppleva en fantastisk solnedgång i samma veva.

2. NU kööör vi!
Ni vet, vi går snart en lång, mörk höst och vinter till mötes. Är du igång ordentligt när mörkrets makter omfamnar dig är det lättare att hålla i under höst- och vinterhalvåret. Så vänta inte utan få motionen till en vardaglig rutin dessförinnan – Du fortsätter!

Tar du tag i dig nu så hinner du dessutom lossa semesterkilona och få en go känsla i kroppen igen. För att börja hösten med att ligga efter med kost, träning och hälsa är ingen bra idé.

3. Låt någon driva på dig
Gör en hälsosam satsning med en kollega, vän, partner … Bestäm er för att göra någon form av aktivitet varje dag. Det kan vara en powerwalk på lunchen, en bensträckare i timmen med olika val av rörelser eller att alltid vänta på att kaffemaskinen ska bli klar i plankan-ställning ;-).

Har du den ekonomiska möjligheten så anlita en PT. Det är guld värt! Med en PT kommer man högst sannolikt upp till nivåer man aldrig uppnår på egen hand, man får tips på den egna träningen och blir motiverad och inspirerad – Om inte, har du inte hittat ”Din PT”.

4. Bestäm dig – på riktigt!
Bestäm dig i förväg för att du ska börja träna och se över din kost direkt efter semestern. Se det som ett kontrakt du upprättar med dig själv.

5. Schemalägg – Att ligga steget före är A och O
Skriv in i din kalender när du ska röra dig och vad du ska göra. Då slipper du tveka när det väl är dags och det är lättare att det blir av. Detsamma med dagens intag.
Det behöver naturligtvis inte vara hugget i sten då livet ju inte är statiskt direkt, men en bas är skön att ha både vad gäller kost, motion och återhämtning.

6. Använd dina transportsträckor
Ett bra sätt att få in träningen som en naturlig del i vardagen är att använda transportsträckorna. Cykla/Gå till och från jobbet. Gå av från bussen några stationer tidigare och ta en promenad. Gör din transportsträcka både längre och mer spännande genom att ta en omväg och titta på nya platser på väg till/från jobbet.

7. Walk and talk
Umgås över en promenad. Diagonala rörelser ökar hjärnaktiviteten och samtalet leder helt övertygande till nytändning för någon del av livet.

Ett tufft, enkelt, effektfullt träningspass för att komma igång igen efter semestern kommer här:
Rulla på oavbrutet med följande övningar: 10 benböj, 10 situps (Från ryggläge till sittande, rulla upp och ner kota för kota), 10 upphopp, 10 armhävningar, 10 rygglyft av någon form du gillar. Upprepa tills dina 15 minuter har gått.

Tre pass på bara 15 minuter vardera i veckan gör underverk!

BRA jobbat!!

Med inspiration från Vardagspuls

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*