Behåll ett effektivt löpsteg från start till mål

I början av ett löppass är man mer fokuserad och pigg i kropp och hjärna och har därmed lättare att hålla en upprätt hållning och en hög stegfrekvens. Kroppen påverkas naturligtvis av den fysiska tröttheten. I och med tappat löparfokus tappar man fart och energi.

Här följer tips på hur du behåller ett effektivt löpsteg under längre tid – trots att tröttheten slår till.

HÖFTERNA – leder dig framåt
Tänk på att hålla kroppen sträckt genom en högt hållen/framskjuten höft. För att lyckats med detta behöver du aktivera sätesmuskeln, hålla en spänning i sätet – ”femkronan mellan skinkorna”.

FÖTTER OCH KNÄN – dra dra dra …
Sjunk inte framåt över foten vid landning. Fokusera på dragrörelsen istället för fotisättningen. Tänk att du springer på glödande kol och vill ha så liten kontakttid med marken som möjligt. På så sätt blir steget kortare, stegfrekvensen högre och lutningen bättre – med en känsla av att du rullar fram –  en lättare löpkänsla, ett lättare löpsteg. Naturligt hamnar du på framfoten av denna teknik, med en lätt kyss i backen med hälen. Lägg dock inget fokus på det, utan låt det falla sig helt naturligt. Med risk för att du annars springer på tårna.

ARMBÅGARNA – lås dem i sitt läge
Trötta löpare sänker lätt händerna och tappar den viktiga 90 gradiga vinkeln i armbågsled. Vikten flyttas längre ut från axeln, hävarmen ökar och det blir mer jobb för axlarna. Behåll den 90 gradiga vinkeln i armbågsled och spara energi tack vare en mer ekonomisk armrörelse. Tänk också på att röra armarna i korta snabba rörelser, fram och bak (undvik med andra ord att korsa armarna framför bröstet). Benen följer armarna. Snabba korta armtag ger snabba korta benrörelser.

RYGGRADEN – arbeta i förlängning
När du blir trött tappar du gärna hållningen genom att falla framåt, andningen begränsas och bröstryggen blir spänd. Belastningen på lårmusklerna ökar också då kroppens tyngdpunkt flyttas framåt. Brösta upp dig och ”visa medaljen på bröstet” – lång kropp.

Med dessa tips med dig kommer du kunna springa med bäst möjliga stil från start till stopp.

Väl värt kan vara att anlita en löpcoach för att effektivisera din löpning och få en större glädje utav den, både som nybörjare och som van utövare.

Är du intresserad av just min hjälp är du välkommen att maila.

Mera löparglädje åt folket 😊

Läs Mer

Hälsoresan i bilder

För tre veckor sedan kom vi hem från årets hälsoresa med stor tacksamhet, ett extra varmt hjärta och med ett brett leende på läpparna. Jag är stolt! Det vi, Camilla och jag, lyckats uppnå tillsammans med bästa Daphnes Villas är något unikt och alldeles underbart. Sju dagars hälsoresa i dess sanna bemärkelse, där vi berör hela härliga människan i oss.

Här följer några rader från våra deltagare följt av bilder från resan.

”Fina Fia & Camilla, tack för en fantastisk vecka. Ni har tillsammans med Maria verkligen skapat en totalupplevelse innehållande genomtänkt träning, härliga behandlingar, workshops och föreläsningar, fantastisk mat och boende i lugn och trivsam miljö som slår det mesta. Ni är bäst. Förvalta ert koncept, det rockar fett. ”

”Otroligt inspirerande och peppande, mjuka, fina, inkännande. Har gett allt under veckan. Jag har lärt mig mycket under veckan som jag är väldigt tacksam över”

” Ett stort tack för en fin resa. Jag känner hur glädjen börjar smyga tillbaka till mig och jag kan se en annan typ av tillvaro framåt. Ni är båda två fantastiska och inspirerar er omgivning på olika sätt med er värme och härliga energi.”

”Inspirerande, kunniga, entusiasmerande och kompletterar varandra väl!”

Jag stoppar här och tackar alla för en helt fantastisk feedback!

Vi fortsätter såklart, att arrangera vår årliga hälsoresa i början av maj då vi möter våren när den är som vackrast i vårt naturreservat på Zakynthos, Grekland!
 
     

 

 
    
   

Tack för att just Du var med och bidrog till vår hittills härligaste Hälsoresa!

”Gör något idag som ditt framtida jag kommer tack dig för.”

Du är fantastisk!

Fia, Camilla & Maria-Daphnes Villas

Läs Mer

Multitasking gör dig ineffektiv

Arbetsuppgifterna hopar sig, telefonen ringer stup i kvarten och inkorgen svämmar över av e-post. Forskning visar att en vanlig kontorsanställd blir avbruten i jobbet ungefär var tolfte minut. För varje avbrott tar det sedan uppemot en kvart att återgå till sin ursprungliga arbetstakt … Med andra ord blir det svårt att någonsin prestera på topp. Utöver avbrotten äts dessutom allt mer av vår tid upp av att vi tvingas hantera stora mängder inkommande information från diverse olika kanaler. Vi förväntas vara tillgängliga dygnet runt och sysselsätta oss med flera uppgifter samtidigt.

Genom att själv återta kontrollen över din agenda så kan du göra din moderna arbetsdag mindre hektisk – hantera stressen bättre och få mer gjort på mindre tid.

När man går igenom jobbannonser kommer man nästan garanterat att läsa följande: Personen som eftersöks är någon som är bra på att ”hålla många bollar i luften samtidigt”.
Det kallas multitasking, förmågan att fokusera på flera saker samtidigt, till exempel köra bil medan du pratar i telefon eller huvudräkna medan du skriver ett mail. Det upplevs som att man fokuserar på två saker samtidigt men innebär egentligen att man hoppar snabbt mellan två uppgifter … och det är aldrig en bra idé.
Hjärnan kan inte göra två saker samtidigt, det är omöjligt, utan den hoppar snabbt mellan uppgifterna.

En bra liknelse:
Tänk dig att du hoppar framåt jämfota istället för att promenera. Du skulle snabbt bli jättetrött och skulle inte orka färdas lika långa distans som när du promenerar. Det är helt enkelt ett mer ineffektivt sätt att röra sig framåt på.

Om man försöker fokusera på många saker samtidigt under lång tid finns en risk att man försätter sig i ett sammanhang där man riskerar att bli sjuk. Det handlar inte om att multitasking i sig gör oss sjuka utan om att det är ett ineffektivt arbetssätt som kan leda till mer stress.
Att arbetsgivare efterfrågar personer som ”är bra på en dålig arbetsmetod”, beror på  att det på många arbetsplatser finns en förväntan om att man ska vara tillgänglig på telefon och mail ständigt, samtidigt som man ska sköta sina arbetsuppgifter, gå på möten och vara social.
De vet inte bättre. Det kan kännas bra att det är många saker på gång samtidigt. Man får kryssa för många saker på listan. Det ger en snabb belöning, det blir som att äta godis.
De öppna kontorslandskapen, som ju blivit den rådande normen under 2000-talet, bygger kanske på ett missförstånd? Man räknar krona per kvadratmeter men glömmer att räkna hur mycket det kostar i sänkt prestation och sjukskrivningsdagar.

Forskning visar att ju större öppna kontorslandskap, desto sämre hälsa och lägre prestation för de som jobbar i det. Prestationen kan sänkas med så mycket som 66 procent av de ständiga distraktionerna.

Många har den bestämda uppfattningen att kvinnor är bättre på multitasking än vad män är. Men den forskning som gjorts på området har inte kunnat visa på några skillnader mellan könen.
Olika studier har gett olika resultat. Det betyder att vi är lika bra eller lika dåliga. Det är större skillnad mellan individer än mellan könen.
Stressrelaterade sjukdomar är den vanligaste orsaken till sjukskrivningar i dag. Multitasking och öppna kontorslandskap kan bidra till stress. Men hur ska vi skydda oss?

Nu följer en liten vägledning: Sluta multitaska!

– Tänk på en sak i taget.

– Fokusera på det du har framför dig.
När du går på ett möte, var närvarande i det mötet och lämna mobilen utanför.

– Våga vara upptagen.
Ringer någon när du har något att göra, strunta i att svara eller be personen att återkomma vid ett annat tillfälle. Kolla mail och mobil vid bestämda tidpunkter.

– Minimera distraktionerna.
Stäng av push-notiser och ljudsignaler. När du behöver prata med någon, gå undan till ett avskilt rum. Det finns ingenting som är mer störande än kollegor som pratar om något annat när man försöker fokusera. Vi människor är programmerade att ta in det samtalet. Det blir alltså mindre bra.

Jag vill hänvisa till den här låten: Så enkelt är det!

När jag sover, sover jag…när jag vaknar, vaknar jag…
när jag tänker, tänker jag…när jag äter, äter jag…
när jag jobbar, jobbar jag…när jag drömmer, drömmer jag…
när jag talar, talar jag…när jag lyssnar, lyssnar jag…

Att göra flera saker samtidigt är en förbannelse…
När du sover, vaknar du…när du vaknar, tänker du…när du tänker, äter du…när du äter, jobbar du…när du jobbar, drömmer du…när du drömmer, talar du…när du talar, lyssnar du…när du lyssnar, sover du…

Ja, mina kära vänner, nu jobbar vi på det här!

Livet blir helt garanterat så mycket mer tillfredställande då.

Nu ska jag njuta av en långsittarfrukost tillsammans med min familj.

Läs Mer