Kvällsfolkrace på Björshult

Under fredagskvällen avgjordes SMK Nyköpings kvällstävling i folkrace på Björshultsbanan utanför Nyköping. Med drygt 60 ekipage, mängder av publik och ett fantastiskt majväder satt tävlingen som en smäck för alla inblandade. Konceptet håller, folkrace är motorsport-pyramidens bas, och jag behöver komplettera mina tidigare beskrivningar av sporten med ytterligare ett ord; blårök. I övrigt är det plåtskav, grovmekanik, brummande och hackande motorer, varierande körskicklighet och damm. Massor av damm.

Folkrace Björshultsbanan
Under SMK Nyköpings kvällsfolkrace var det ännu en gång ett perfekt väder då solen visade sig och bjöd på härliga motorsportscener

SMK:s Kvällsfolkrace kan inte växa sig hur stor som helst. På några timmar måste tävlingen förberedas, påbörjas, genomföras och avslutas. När solen gått ner blir det liksom för mörkt. Det är med andra ord viktigt att komma igång så fort det går och sedan måste allt rulla på så friktionsfritt som möjligt. Friktion är annars något som folkrace har i stora mått. Man bestämde att alla heat i omgång 1 endast skulle omfatta två varv medan det i omgång två och tre skulle vara de sedvanliga tre.

Förarsammanträde Björshultsbanan
Förarsammanträdet på startplattan kom inte riktigt igång på utsatt tid
Jörgen Adolfsson SMK Nyköping
SMK Nyköpings Jörgen Adolfsson instruerade förarna inför kvällstävlingen i folkrace på Björshultsbanan

Än mer komprimerat blev schemat när arrangören kom på att man påbörjat omgång två med några heat som fortfarande bara körde två varv. Aj aj, detta misstag gjorde att dessa heat behövde köras om och därför ströks pausen som annars är behövlig mellan omgång två och tre. En och annan bil behöver ju justeras mellan heaten för att de ska ha möjlighet att ta sig runt några varv till. Och när det gäller depåarbetet är det närapå så långt från Formel 1 som man kan komma.

Depå-finlir folkrace
Finlir och småjusteringar i folkrace sker med lämpliga tillhyggen. Denna bil trimmades med ett stycke järnspett samt en slägga modell större.
Reklam folkracebil
Till ett för övrigt perfekt yttre fästs dekalerna på folkracebilarna

Från depåområdets bankande och varvande av motorer till Björshultsbanans omfattande publikplatser tog jag mig så småningom in på innerplanen med arrangörens goda minne och en orange reflexväst. Den favoritpublikplats jag fann i samband med fjolårets kvällsfolkrace hade spärrats av i bortre änden av banans sträckning och nu letade jag istället efter en likvärdig plats där den nedgående solens strålar skulle bidra till schyssta motljusbilder. Att stå på innerplanen mellan alla grupper av arrangörer är en ynnest samtidigt som jag hyser den största respekt för tyngden och farten i ett motordrivet fordon som riskerar att tappa kontrollen. I detta sammanhang skulle inte ens min ishockeyhjälm hjälpa (och knappast reflexvästen heller i ärlighetens namn).

Folkracepublik Björshultsbanan
Många, många slöt upp för att avrunda arbetsveckan med några timmars folkrace på fredagskvällen
Banfunktionärer SMK Nyköping folkrace
Detta kan vara en av de minst snygga funktionärsbilder jag kommer att ta i samband med motorsport. Tack vare några rallyförare i bilden får den en hedersplats här i bloggen…

Det gick säkert strålande bra för några av hemmaförarna i tävlingen. Likaså kunde nog flera långväga tävlingsekipage skörda framgångar i årets upplaga av SMK Nyköpings kvällsfolkrace. Jag var ofin nog att inte stanna på Björshult tills tävlingarna var slut utan gick någon gång mellan heaten i tredje omgången. Vid det laget hade solen gömt sig bakom trädridån och nådde inte längre ner på tävlingsbanan. Några resultat har inte heller publicerats på webben i skrivande stund vilket gör att jag hänvisar till vad arrangören kommer att publicera på sin hemsida så småningom.

Rasmus Valette SMK Nyköping
Att panorera är närapå ett nödvändigt ont att lära sig när man fotograferar motorsport. Här är det SMK Nyköpings Rasmus Valette i en Opel som svischar förbi kameran.

Det är inte för inte som startlistan gör nytta. Namn på förare, vilken klubb de tävlar för och framförallt vad sjutton det är för bilmärke de framför står tydligt och klart. Med folkracebilarnas skamfilade yttre är det banne mig inte helt plättlätt att se vad det en gång i tiden var för slags bil som sattes till världen. Tilltryckta fronter och bakdelar, nya plåtar i karossen, fyra hyfsat olika fälgar och motorljud som låter som allt annat än en bilmotor ger många förvirrande intryck.

My Adolfsson Haninge MK
My Adolfsson som tävlar för Haninge MK fick drivaxelpaj i sitt första heat och så var den kvällen förstörd

Den sena våren och regnet som föll under torsdagen gav en något lös och sladdrig bana att åka på för folkraceförarna. Likväl revs damm upp på sedvanligt motorsportvis. Står man i vindriktningen kan det bli riktigt enerverande. För mig räckte det med att luften runt hela Björshult fylldes med små sandpartiklar, det äter sig in i allt men framförallt är kamerorna inte helt okänsliga för dammet. Man byter inte objektiv på kamerahuset under dessa omständigheter, något som annars ger damm på sensorn och det är definitivt väldigt obra.

Jens Alvin Södermanlands Nyheter
Södermanlands Nyheters fotograf Jens Alvin stod på kullen vid speakerbåset och plåtade under folkracetävlingen

Jag försökte verkligen att ta tillvara kvällsljuset under denna vackra fredagskväll. Samtidigt ville jag inte fotografera hundratals folkracebilder från en och samma position på banan. Olika vinklar och olika ljus ger förhoppningsvis variation i bildgalleriet som jag avslutningsvis kommer att länka till. Ackompanjerat av motorljudet bjöd de sista solstrålarna för kvällen på några tilltalande motiv som inte ens innehåller några bilar.

Motljus Björshultsbanan
Några banfunktionärer inbäddade i damm och kvällssol
Motljus på kvällsfolkracetävling
Pollenspridare i vårtider på Björshultsbanan

Du hittar drygt 200 bilder från årets upplaga av SMK Nyköpings kvällsfolkrace HÄR>>>

Jag tackar SMK Nyköping för möjligheten att ännu en gång följa en av deras tävlingar på nära håll. Lycka till med kommande arrangemang, närmast på tur är deras 2-dags folkracetävling den 9-10 juni. Tätt därefter är det dags för en av årets höjdpunkter då rallytävlingen Gästabudstrofén går av stapeln den 16:e juni.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

4 × 1 =