Välförtjänt vila

Det ska bli så skönt med en avlastningsvecka. Har kört på riktigt bra med träningen de tre senaste veckorna som stegrats succesivt. Första veckan landade på 12,5h träning, andra veckan på 14 h och denna vecka på 16h. Har inte behövt justera särskilt mycket i min träningsplanering under denna period. Endast nåt enstaka pass har fått strykas eller att jag fått byta dag på dem när vardagens krav prioriteras, men inga omvälvande omplaneringar.

Det finns några saker som gör mig glad när jag tänker på vad som väntar framöver med den där långa dagen i Kalmar den 20 augusti. Jag redovisar dem i punktform nedan;

1, Jag börjar känna att jag blivit mer uthållig över längre tid och att jag kanske så sakta börjat kunna känna att jag har en ordentlig dieselmotor med högt vridmoment, kanske inte att jag accelererar snabbast eller är snabbast , men att jag kan hålla en hög och jämn fart i alla grenar (Ja, faktiskt också i min löpning). Det har tagit tid att komma dit för min del. Jag tänker tillbaks till 2013 då jag simmade Vidösternsimmet (21km+) första gången och hur jag då betraktade mig själv och min förmåga. Jämför jag min form 2013 med var jag är nu känns det som en stor skillnad. Hoppas det kommer visa sig i sommar.

2, Jag har fått vara frisk ända sedan november. Inte minsta tendens till sjukdomssympton har jag känt av och så frisk som jag hittills fått vara under vinterhalvåret var flera år sedan det senast hände. Att få vara frisk längre perioder betyder kontinuitet i träningen och finns kontinuiteten där med ett genomtänkt träningsupplägg bakom brukar det betyda att man gör framsteg. Jag hoppas det, för min kropp svarar generellt väldigt bra på träningen just nu. Visst, jag har vissa träningspass benen känns som bly och armarna som sirap beroende på om jag springer, simmar eller cyklar, men det beror ju oftast på att något pass innan varit hårt.

3, Jag har börjat styrketräna, något som jag aldrig tidigare tränat regelbundet med. Hoppas det gör mig lite starkare och explosivare i de olika grenarna. En sak är dock säker och det är att jag får en grym träningsvärk av styrketräningen.

4, Jag är motiverad och mina målbilder är glasklara. Jag ska till Hawaii och VM där, om inte i år, så nästa år. Nästa år byter jag även åldersklass och då borde rimligen mina chanser öka en aning.

Nu ska jag gosa ned mig i min kudde och sova djupt ända tills klockan piper imorgonbitti. Ingen morgonträning väntar eftersom det är avlastningsvecka, skönt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tre × tre =