Lite smått och gott om min träning inför Kalmar IM 2016

Efter det nyss avklarade masters SM i simning och allt elände med sjukdomar dessförinnan kommer jag gå in i en tuff basträningsperiod (som börjar idag för mig) som kommer sträcka sig över 12 veckor, så i slutet av februari kommer jag förhoppningsvis ha lagt en bra grund i framförallt cykling och löpning. Det förutsätter ju att jag får vara frisk. Jag planerar för mycket cykling i december med många utecykelpass mixat med lite hårdare intervallpass på testcykeln hemma. Löpningen ska jag fortsätta bygga en bra grund för att förbereda mina ben, framförallt vad gäller vader och ljumskar, inför längre löppass framöver. Januari blir det mer tyngdpunkt på löpningen där jag kommer hålla tillbaks cyklingen en del. Jag väljer att göra lite annorlunda här jämfört med vad många triathloncoacher förespråkar med mer simträning under vinterhalvåret.

Ur ett triathlonperspektiv (i min agegroup) håller jag en hög nivå på min simning och då finns ingen anledning att simma 5-6st simpass i veckan som det blivit för mig under ett antal veckor nu i höst. Jag kommer hålla mig till 3-4st simpass per vecka. Det kommer bli 3st simpass de hårda veckorna och 4st simpass de lugna veckorna då jag drar ned både volym och intensitet på cykling och löpning. Simning är ju bra i och med att det mjukar upp kroppen en hel del. Det är inte på simningen jag ska tjäna tid på nästa års Ironman i Kalmar. Det är på cyklingen och löpningen jag ska överträffa mig själv.

Vad som händer efter februari är än så länge inte spikat i detalj, men det kommer troligtvis bli en del tävlande i lokala cykel och löplopp när våren kommer, dvs mer fart i högre pulszoner. Det kommer också bli mer brickpass ju närmare sommaren jag kommer. Det är mycket möjligt att jag lägger in ytterligare en 4-veckorsperiod med grundträning efter februari. Till skillnad från förra årets träningsförberedelser ska jag i större utsträckning boka in träningsdagar med både simning, cykling och löpning på samma dag. Givetvis så måste det ju dessförinnan förankras med familjen.

Min effektmätare som jag köpte i början av oktober har verkligen inneburit ett stort lyft för mig träningsmässigt. Igår kväll körde jag en tjugominutare med en medeleffekt på 307W, mest för att få en känsla för hur hårt jag ska öppna när jag kör mitt FTP-test i slutet av denna vecka. Min puls kom upp till tröskelnivå med endast några minuter kvar av de 20 minutrarna, så cyklingen de första 10 minutrarna var ganska behagliga. Lärdomen är att jag kan öppna betydligt hårdare och pina mig mer på slutet. Får jag min fru att fungera som påhejare bredvid mig kan jag nog få till ett riktigt bra maxuttag. Rapport om detta kommer senare.

Min tempocykel hänger i mekstället hemma halvt isärplockad. Jag planerar ett vevpartibyte och utbyte av alla växel- och bromsvajrar. Jag har även moddat om cykeln med resultatet att jag kommer sitta lite mer aggressivt i tempoställning till nästa år. Vi får se hur det kommer påverka min cykling? Jag ska i större utsträckning cykelträna på tempocykeln till våren, i syfte att vänja kroppen vid den extrema sittställningen. Det finns ett ordspråk, ”train as you race”. Jag väljer att ta det ordspråket på orden!

En annan sak som är minst lika viktig att ha ordning på är kostintaget och det har inte varit något som varit min starkaste sida de senaste åren. Jag kommer in i perioder där jag knarkar socker i olika former och det vet ju vem som helst att i längden är det inte bra. Jag ser dock en ljusning i mörkret på detta och det är att vi i min familj beslutat att börja med färdiga matkassar som vi köper varje vecka från Citygross. Baserat på den första veckans måltidsintag med färdigkomponerade maträtter är sockersuget mindre. Kan jag fortsätta på detta vis kanske jag till och med kan gå ner några kilon till. Det vore ju perfekt inför sommarens Ironman.

Jag har också funderat en hel del hur jag ska få in mina träningstimmar i vardagen. Min lösning är morgonträning i stor utsträckning. Jag har ju förmånen att jag kan både cykla och springa hemma på min testcykel och mitt löpband. Det är inte alltid kul att gå upp alldeles för tidigt innan jobbet för att gå ner till maskinhallen och köra ett tuftt intervallpass på testcykeln eller kanske ett brickpass med avslutning på löpbandet. Det blir dock rutin och till slut en vana att göra detta. Människan är otroligt anpassningsbar, kom ihåg det om ni har svårt för att träna på morgnarna.

Får jag vinterns och vårens träning att fungera kanske inte Hawaii är långt borta. Sedan får vi se om det blir 2016 eller 2017 jag åker dit så att jag kan säga, -”been there, done that”. Man måste våga spänna bågen ordentligt någon gång i livet och det är nu jag gör det. Jag ska klyva pilen jag sköt i somras med den nya pilen. Jag ska slakta förra årets sluttid på Kalmar IM. Jante, vart tog du vägen?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

sexton − femton =