Nu börjar det på allvar

Jag har varit lite dålig på att uppdatera min blogg, men det har varit så mycket saker som hänt runt mig den senaste tiden. Ledsen för det!

Efter helgens fystest på spinningcykeln och efter genomläsningen av den testrapport jag fick har jag nu BESTÄMT mig vad som behöver göras fram till den 28 juni nu i sommar då Vansbro HIM går av stapeln. Vad behöver jag då göra? Jag behöver gå ner ytterligare 2-3kg i vikt samt köra mer lågintensiva träningspass. Jag tränar lite för hårt i perioder, kanske inte så oväntat 😉 Men jag älskar att röra på mig och många gånger drivs jag bara av att få känna utmattningskänslan i kroppen när det pumpar endorfiner och det snurrar i huvudet. Jag vet, det kanske inte alltid är så smart, men sån är jag.

Från och med denna vecka är det dock skärpning. Jag har BESTÄMT mig. Ni som känner mig väl vet vad det innebär. Med mina nya pulsintervall som nycklades fram i fys-testet kan jag nu styra min träning mer precist och det är precis vad jag ska göra. Jag ska vara benhård på det. Jag ska ge fan i om det kommer nån gamling och springer om mig på elljusspåret om jag innan bestämt för att köra ett lågintensivt pass. Jag ska ge fan i att hetsa upp mig själv när motionscrawlsimmare ska jämföra fart under vissa längder när jag bestämt för att simma i en viss fart. Jag ska ge fan i om jag blir omcyklad under ett lågintensivt pass. Jag ska fokusera mer på mig själv än andra i min omgivning som tränar.

Om jag ska lyckas med min viktnedgång behöver jag delvis lägga om kosten och eliminera sockerintaget, då jag i perioder är en sockerknarkare av rang. Med jämna mellanrum får jag ett enormt sockersug som jag själv knappt kan kontrollera, men NU har jag BESTÄMT mig.

Veckans inplanerade träning uppgår till 13h. Veckan efter blir också lite tuffare. Det kommer bli en utmaning, men jag har dock gjort några justeringar baserat på vad Peter Glas rekommenderade mig vid fys-testet. Jag har stuvat om i passen för att få dem i en mer gynnsam ordning och även lagt in några mer lågintensiva spinning- och löppass.

Läs mer

Veckan som varit

Mycket har hänt den här veckan. Jag har lyckats med bedriften att få ihop 13,5h träning denna vecka fördelat på simning, löpning och cykling/spinning. Det har bara rullat på med fem morgonpass bland annat. Det här med att träna om morgonen har jag verkligen fastnat för. Lätt att hålla fokus under arbetsdagen samt att kroppen blir lugn är resultatet av morgonträning.

I onsdags tog jag nytt personligt rekord på 200m frisim med tiden 2,19,78 på det maxtest vi har var fjärde onsdag med simklubben.

Igår cyklade jag inomhus i Stadium Arena i Norrköping. Jag testade min triathloncykel och den gick som ett lok på löparbanorna. Det var mycket cyklister med och det gällde att hålla koll på sin linje och inte vingla. Sedan var det en fasligt massa regler att hålla koll på. Jag fick inte ha mitt dischjul och inte ligga i tempoställning och vi fick inte heller ha några vattenflaskor på cyklarna, allt för att minimera risken för olyckor. På ytterbanorna höll vissa hastigheter på 38-40km/h.

Vad händer denna vecka då? Veckans stora händelse ur ett träningsperspektiv att jag ska genomföra ett Laktat, maxpuls och pulsbaserat syreupptagningstest på lördag. Jag är både förväntansfull samtidigt som jag känner stor anspänning inför detta test då pulsen ska nå toppen och jag vet att det kommer göra fruktansvärt ont.

 

Läs mer

Flytet har försvunnit

Nu var det ett tag sedan jag var inne och skrev på denna bloggen och det har sin förklaring, vardagen med allt vad det innebär. Det har varit hektiskt på jobbet samt en hel del att stå i hemmavid. Jag har tränat på, men fokus har hela tiden varit på annat än träning de senaste två veckorna. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, men nu är det som det är. Jag har tappat lite av det flyt jag hade i träningen under hösten, men det är nu en bister årstid och därmed svårt att få regelbundenhet och flyt i träningen om man jämför med sommar eller tidig höst. Några kvällar som varit den senaste veckan har det mer eller mindre varit omöjligt att ut och springa på trafikerade vägar.

Jag kommer på mig själv hela tiden att jag den här årstiden går runt och inombords är småirriterad och grinig och förklaringen till det måste vara snövädret. Det är den enda rimliga förklaringen jag kan komma på. När det snöar som det gjort senaste veckan innebär det för mig en massa extraarbete. Förra veckan fick jag stå över två morgonpass på grund av att jag var tvungen att vara hemma och ploga snö innan jag kunde åka iväg till jobbet. Det blir inte heller några lugna vardagskvällar utan istället snöröjning som efter ett tag sliter på mig mentalt. Så till er alla som hyllar och romantiserar över snön, hoppas ni nu förstår min inställning till snö.

Min kropp har inte heller känts ok den senaste tiden och jag börjar faktiskt misstänka att jag övertränat mig lite grann eller så är det bara så enkelt att jag rivstartat min träning för hårt efter den senaste av 3(!) sjukdomsperioder sedan december. Hoppas på det senare.

Just nu håller jag på att bygga fler hästboxar i vårat stall och det är ganska slitigt. Det blir extra tungt när man inte riktigt känner för att stå i stallet och mäta, såga och snickra, but it´s a mans job 😉 Jag skriver detta inlägg i en paus från allt snickrande i det kalla stallet.

Jag tar nya tag från och med imorgon och så här kommer min träningsvecka se ut. Det är många timmar, men mycket av träningstiden är distansträning i ett lite lägre tempo. Min veckoträningsplan förutsätter också att det inte ska snöa så mycket. Som ni kan se gillar jag att träna tidiga morgnar innan jobbet. Jag tar sovmorgon på lördag.

Måndag, Morgon 2h spinning, distans, Kväll 1.5h simning

Tisdag, Morgon 1h löpning, snabbdistans på löpbandet på jobbet

Onsdag, Morgon 1,5h löpning distans på löpband, Kväll 1,5h simning

Torsdag, Morgon Brickpass, 1h spinning och 0,5h löpning på löpband

Fredag, Vilodag

Lördag, 2h Löpning långdistans i förhoppningsvis fint väder

Söndag, Morgon 2h simning

Om jag lyckas med bedriften att fullfölja all träning den kommande veckan kommer jag vara mycket nöjd.

Läs mer